HVAC troublesooting diagnostics - Διάγνωση βλαβών με βάση την πίεσης και θερμοκρασίας κλιματισμού

Ένα κλιματιστικό air condition, λειτουργεί περίπου όπως ένα ψυγείο. Πιο συγκεκριμένα, ας δούμε τι γίνεται, λυτά και κατανοητά:
Ο αεροκομπρέσσορας συμπιέζει(σημείο Β του διαγράμματος) ένα παγωμένο αέριο που το λένε Freon. Έτσι, το αέριο αυτό γίνεται καυτό και έχει υψηλή πίεση.
Αυτό το καυτό αέριο περνάει μέσα από ένα σετ σωλήνων(στο διάγραμμα αναπαρίσταται ως κόκκινοi σωλήνες) και το φυσάει ουσιαστικά ο εξωτερικός ανεμιστήρας ώστε να το κρυώσει (όσο ζεστός και αν είναι ο εξωτερικό αέρας, είναι πάντα πολύ πιο κρύος από την θερμοκρασία του καυτού αερίου).


Πως παράγεται ο κρύος αέρας
Αυτό το καυτό αέριο κατά τη φάση αυτή (του "φυσίματος"), μετατρέπεται σταδιακά σε υγρό.
Έτσι, κατά τη διαδρομή που διανύει το καυτό αέριο, μετατρέπεται σιγά σιγά σε υγρό.
Στο τέλος όμως αυτής της διαδρομής(σημείο Α του διαγράμματος), το υγρό αυτό καταλήγει και περνάει από μία βαλβίδα εκτόνωσης, όπου από κει και μετά, βρίσκονται άλλοι σωλήνες(οι μπλε βάσει διαγράμματος).
Κατά την εκτόνωση(σκεφτείτε το σαν ψεκαστήρι), το υγρό αυτό εξατμίζεται. Κατα την εξάτμιση, γίνεται κρύο και μετατρέπεται ουσιαστικά ξανά σε παγωμένο αέριο με χαμηλή πίεση, κυκλοφορώντας ουσιαστικά μέσα στους "μπλε" σωλήνες που βρίσκονται μετά την βαλβίδα εκτόνωσης (στο διάγραμμα αναπαρίστανται ως μπλε σωλήνες).

-----------------------------------------------

Κύκλος λειτουργίας AC

















Εάν ο κύκλος του ψυκτικού έχει ενεργοποιηθεί, δηλ, το σύστημα κλιματισμού έχει τεθεί σε λειτουργία, ο συμπιεστής τραβά κρύο, αέριο ψυκτικό από τον εξατμιστή, το συμπιέζει και το ωθεί προς το συμπυκνωτή. Η συμπίεση θα ζεστάνει το αέριο. Ο συμπιεσμένος, θερμός αέρας ψύχεται στο συμπυκνωτή από τον εξωτερικό αέρα ή από έναν βοηθητικό ανεμιστήρα. Όταν φτάσει το σημείο δρόσου (ανάλογα με την πίεση, δείτε στον πίνακα σημείου βρασμού) το ψυκτικό συμπυκνώνεται και γίνεται υγρό. Το πλήρως υγροποιημένο ψυκτικό προερχόμενο από το συμπυκνωτή συλλέγεται στο δοχείο που υπάρχει μέσα στον αφυγραντήρα. Η λειτουργία αυτής της διάταξης είναι να εξασφαλίσει ότι μόνο καθαρό υγρό χωρίς υγρασία μεταφέρεται στον εξατμιστή. Στη συνέχεια το ψυκτικό ρέει προς την εκτονωτική βαλβίδα. Το υπό υψηλή πίεση υγρό ψυκτικό ψεκάζεται στον εξατμιστή όπου μειώνεται η πίεση τόσο ώστε να εξατμιστεί το ψυκτικό. Η αναγκαία θερμότητα για την εξάτμιση απάγεται από τον εξωτερικό αέρα που περνά από τις μεμβράνες του εξατμιστή, και έτσι ψύχεται ο αέρας. Το ψυκτικό που βρίσκεται πλήρως σε αέρια κατάσταση εγκαταλείποντας τον εξατμιστή αναρροφάται από το συμπιεστή και συμπιέζεται πάλι. Ο κύκλος του ψυκτικού είναι κλειστός.

Σήματα εισόδου & εξόδου AC

Ο ηλεκτρονικός έλεγχος ανιχνεύει το επίπεδο θερμοκρασίας που επέλεξαν οι επιβάτες του αυτοκινήτου και τις συνθήκες λειτουργίας του συστήματος (μέσω των αισθητήρων). Χρησιμοποιώντας αυτές τις πληροφορίες ο εγκέφαλος ελέγχει όχι μόνο τη λειτουργία του συμπιεστή, αλλά ενεργοποιεί επίσης τους διάφορους ενεργοποιητές για την διανομή του αέρα – ανάλογα με το πρόγραμμα που έχουν επιλέξει οι επιβάτες του αυτοκινήτου. Εκτός από τη χρήση της αυτόματης λειτουργίας όλα από αυτά τα κυκλώματα ελέγχου μπορούν να δεχθούν και χειροκίνητες παρεμβάσεις.















Συντήρηση και διάγνωση βλαβών

Παρακαλούμε σημειώστε ότι το σύστημα κλιματισμού μπορεί να χάσει  απόδοση έως το 15% ανά έτος και ότι το μέσο όριο λειτουργίας είναι ένα βαθμός πληρότητας περίπου 60%. Η συντήρηση του συστήματος κλιματισμού μπορεί επίσης να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου! Καθώς επηρεάζει για παράδειγμα το χρόνο λειτουργίας του συμπιεστή. Σημειώστε ότι ένας σπασμένος συμπιεστής μπορεί να απαιτεί την αλλαγή του δέκτη / αφυγραντήρα εξαιτίας της ύπαρξης μεταλλικών μερών κ.λπ. και ένας σπασμένος συμπυκνωτής μπορεί να απαιτεί την αλλαγή του δέκτη / αφυγραντήρα εξαιτίας υπερβολικής υγρασίας!

Μέτρα προφύλαξης για την ασφάλεια

Το ψυκτικό μπορεί να προκαλέσει βαριά ασθένεια ενός προσώπου όταν εισπνέεται, ακόμη και εάν εισπνέεται λίγο κάθε φορά για μια χρονική περίοδο, μπορεί να συσσωρευτεί με αποτέλεσμα να προκύψει μια τοξική κατάσταση. Εάν το υγρό ψυκτικό έρθει σε επαφή με οποιοδήποτε άλλο σημείο του σώματος σας, ακολουθήστε τις διαδικασίες όπως περιγράφονται. Ποτέ μην θερμάνετε μια φιάλη ψυκτικού πάνω από τους 52°C καθώς μπορεί να εκραγεί. Χρησιμοποιήστε ένα εγκεκριμένο κλειδί βαλβίδων για το άνοιγμα και κλείσιμο των βαλβίδων για να αποφύγετε τυχόν ζημιά. Ασφαλίστε όλες τις φιάλες σε μια όρθια θέση για αποθήκευση και τροφοδοσία ψυκτικού. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις συμβουλές ασφαλείας ανατρέξτε στο βιβλίο επισκευής του οχήματος.

Έλεγχος διαρροής με φθορίζον πρόσθετο

Μια μέθοδος ανίχνευσης διαρροής είναι η πρόσθεση ενός ειδικού προσθέτου στο ψυκτικό, το οποίο μπορεί να ανιχνευθεί χρησιμοποιώντας μια ειδική λυχνία. Για μέγιστη ορατότητα, ελέγξτε για την εμφάνιση του φθορίζοντος προσθέτου σε μια σκοτεινή περιοχή. Ο φθορισμός μπορεί να είναι έντονος ή μειωμένης έντασης, ανάλογα με την υπάρχουσα ποσότητα του φθορίζοντος προσθέτου.

Όλες οι συσκευές και τα εργαλεία είναι απλά προτεινόμενα για ελέγχους διαρροών.

Να είστε προσεκτικοί ώστε να μπορέσετε να διακρίνετε το φθορισμό από την μπλε αντανάκλαση της λυχνίας στη γυαλισμένη μεταλλική επιφάνεια. Παρακαλούμε σημειώστε ότι μετά την ανίχνευση της διαρροής και την επισκευή η περιοχή πρέπει να καθαριστεί για να αποφευχθεί την επόμενη φορά το παλαιό υγρό να ληφθεί κατά λάθος ως διαρροή.

Ψεκαστήρας υγρού: σκοπός του είναι ο ψεκασμός Λαδιού / Υγρού Διαρροών στο σύστημα.

Βασικό σετ οργάνων μέτρησης πίεσης

Εφόσον έχετε συνδέσει το σετ οργάνων μέτρησης πίεσης στο σύστημα, είστε σε θέση να εκτελέσετε μια ακριβή διάγνωση ενός εσωτερικού προβλήματος του συστήματος, χωρίς να βασιστείτε στη μαντεία. Τα όργανα μέτρησης πίεσης είναι τα πλέον σημαντικά διαγνωστικά εργαλεία και το να γνωρίζουμε τις μας λένε είναι το κλειδί για την διερεύνηση των βλαβών του συστήματος με ακρίβεια και ταχύτητα. Οι ενδείξεις των οργάνων ελέγχου που φαίνονται στις επόμενες σελίδες πρέπει να χρησιμοποιηθούν ως τυπικά παραδείγματα των κοινών εξαρτημάτων που μπορεί να χρειαστεί να διαγνώσετε. Οι διαφορετικές συνθήκες και εξοπλισμός μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα οι ενδείξεις των μετρήσεών σας να είναι διαφορετικές από αυτές που φαίνονται σε αυτό το κεφάλαιο.

Το σετ πολλαπλών οργάνων μέτρησης πίεσης είναι το πλέον σημαντικό εργαλείο που χρησιμοποιείται στη συντήρηση των συστημάτων κλιματισμού. Το σετ πολλαπλών οργάνων ελέγχου χρησιμοποιείται για να προσδιοριστούν οι πιέσεις της υψηλής και χαμηλής πλευράς, να διορθωθεί η πλήρωση του ψυκτικού και η απόδοση λειτουργίας. Έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να διαβάζει ταυτόχρονα και την υψηλή και τη χαμηλή πλευρά, γιατί αυτές οι πιέσεις πρέπει να συγκριθούν μεταξύ τους για να προσδιοριστεί η σωστή λειτουργία του συστήματος. Εξαιτίας της διαθεσιμότητας διάφορων κατασκευαστών και μοντέλων εξοπλισμού θα ήταν μη πρακτικό να περιγράψουμε τη λειτουργία του κάθε ενός, οπότε θα επικεντρωθούμε στο βασικό σετ οργάνων μέτρησης πίεσης και στις ενδείξεις που είναι κοινές. Πριν επιχειρήσετε να χρησιμοποιήσετε κάποιον εξοπλισμό πλήρωσης αερίου ή ελέγχου πρέπει να είστε καλά εξοικειωμένοι με τις οδηγίες λειτουργίας του κατασκευαστή του.

Όργανο Μέτρησης Πίεσης Χαμηλής Πλευράς: Αυτό το όργανο μέτρησης πίεσης έχει μια κυκλική ένδειξη από τα 0 έως τα 24 bars προς την κατεύθυνση της φοράς των δεικτών του ρολογιού και από 0 έως –1 bar (κλίμακα υποπίεσης) προς την αντίθετη κατεύθυνση. Επίσης μπορείτε να δείτε μια κλίμακα θερμοκρασίας, με ενδείξεις από –30 έως +35°C. Αυτό το όργανο μέτρησης πίεσης της χαμηλής πλευράς ονομάζεται «Ενιαίο Όργανο Μέτρησης Πίεσης» και σκοπό έχει να δείχνει και την πίεση και την υποπίεση. Αυτό το όργανο μέτρησης πίεσης χρησιμοποιείται για τη μέτρηση της πίεσης εξόδου του εξατμιστή.

Όργανο Μέτρησης Πίεσης Υψηλής Πλευράς: Αυτό το όργανο μέτρησης πίεσης έχει μια κυκλική ένδειξη από τα 0 έως τα 34 bars προς την κατεύθυνση της φοράς των δεικτών του ρολογιού.
Επίσης μπορείτε να δείτε μια κλίμακα θερμοκρασίας, με ενδείξεις από 0 έως +88°C. Το όργανο μέτρησης πίεσης της υψηλής πλευράς είναι ένα όργανο μέτρησης πίεσης μόνο. Αναφερόμαστε σε όλες τις πιέσεις πάνω από την ατμοσφαιρική πίεση ως πιέσεις, και σε όλες τις πιέσεις κάτω από την ατμοσφαιρική πίεση ως υποπίεση. Η μηδενική πίεση του οργάνου θα παραμείνει μηδενική ανεξάρτητα από το υψόμετρο.


---------------------------------------------


Πως μπορούμε όμως να κάνουμε διάγνωση με βάση τις πιέσεις και τις θερμοκρασίας οταν Ο κλιματισμός δεν λειτουργεί σωστά ???

Διάγνωση πίεσης και θερμοκρασίας κλιματισμού

Σε περίπτωση παραπόνων για κακή λειτουργία του κλιματιστικού προσπαθούμε να μάθουμε τι ακριβώς συνεπάγεται η καταγγελία. Προσπαθούμε επίσης να συλλέξουμε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πότε έγινε το τελευταίο σέρβις του κλιματισμού.

  • Ελέγξτε τη θερμοκρασία εκροής από τις ανοιχτές γρίλιες εξαερισμού με τον κλιματισμό ενεργοποιημένο (κατά προτίμηση στη θέση ανακυκλοφορίας ή στη θέση MAX, όπου η ανακυκλοφορία ενεργοποιείται αυτόματα).

  • Εάν ο αέρας δεν ψύχεται επαρκώς: ελέγξτε εάν ο κλιματισμός δεν έχει συντηρηθεί για περισσότερα από τέσσερα χρόνια. Σε αυτήν την περίπτωση, ελέγξτε εάν υπάρχει επαρκές ψυκτικό μέσο στο σύστημα.

  • Ελέγξτε τις πιέσεις όταν το σύστημα κλιματισμού είναι απενεργοποιημένο και ενεργοποιημένο και ελέγξτε τις θερμοκρασίες των εξαρτημάτων. Οι ακόλουθες παράγραφοι αναφέρονται σε αυτό.

Πίεση συστήματος στο σύστημα κλιματισμού:
Μπορούμε να ελέγξουμε την πίεση στο σύστημα κλιματισμού με μανόμετρα. Οι εύκαμπτοι σωλήνες πρέπει να συνδέονται στις συνδέσεις σέρβις του συστήματος κλιματισμού. Όταν σφίγγετε τις θηλές, το ψυκτικό θα ρέει από τον κλιματισμό στα μανόμετρα. Εάν το σύστημα είναι άδειο, τα χέρια θα γυρίσουν και θα υποδείξουν την πίεση του συστήματος. Η παρακάτω εικόνα δείχνει έναν τέτοιο μετρητή πίεσης. Τα πιεσόμετρα υπάρχουν και σε πρατήριο (συσκευή πλήρωσης κλιματιστικού).

Το μανόμετρο της εικόνας περιέχει δύο χέρια και τρεις σωλήνες.

  • Το μπλε είναι χαμηλής πίεσης.
  • Το κόκκινο είναι υψηλή πίεση.
  • Ο κίτρινος σωλήνας στο μανόμετρο έχει τη λειτουργία προσθήκης αζώτου στο σύστημα για ανίχνευση διαρροών.

Εάν ο κλιματισμός είναι απενεργοποιημένος για κάποιο χρονικό διάστημα, οι μετρητές θα δείχνουν περίπου την ίδια πίεση μετά τη σύνδεση. Μετά την εκκίνηση του κινητήρα, η χαμηλή πίεση θα πέσει και η υψηλή πίεση θα αυξηθεί. Η πίεση σχετίζεται με τη θερμοκρασία: όταν αυξάνεται η πίεση, αυξάνεται και η θερμοκρασία. Και αντίστροφα.

  • Η χαμηλή πίεση πέφτει λόγω της μείωσης της θερμοκρασίας του ψυκτικού μετά την έξοδο του από τον εξατμιστή.

  • Η υψηλή πίεση αυξάνεται επειδή το υγρό ψυκτικό έχει θερμανθεί μετά την έξοδο από τον συμπυκνωτή.

Η πίεση θα σταθεροποιηθεί μετά από λίγα λεπτά. Ο εξατμιστής δεν κρυώνει περισσότερο από λίγους βαθμούς πάνω από το σημείο πήξης και ο ανεμιστήρας αναρροφά μια σταθερή εξωτερική θερμοκρασία αέρα μέσω του συμπυκνωτή. 

Όταν ο κλιματισμός δεν λειτουργεί πλέον σωστά, εκτός από την ανάγνωση της μνήμης σφαλμάτων (μπορεί να υπάρχει βλάβη σε αισθητήρα πίεσης), μπορούμε να μετρήσουμε τη θερμοκρασία, αλλά και να διαβάσουμε τις πιέσεις με τα μανόμετρα για να κάνουμε διάγνωση. Το επίπεδο πίεσης λέει κάτι για την κατάσταση του συστήματος.




Μανόμετρο κλιματισμού

Οι πιέσεις που εμφανίζονται είναι αυτές ενός συστήματος που λειτουργεί σωστά. Ο μπλε μετρητής δείχνει τη χαμηλή πίεση (2 bar) και ο κόκκινος την υψηλή πίεση (18 bar). Οι πιέσεις εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη θερμοκρασία: μόλις αλλάξει η θερμοκρασία του εξωτερικού αέρα, του εξατμιστή ή άλλων εξαρτημάτων, αυτό αντανακλάται αμέσως στην πίεση.

Οι χρωματιστές περιοχές στους επιλογείς υποδεικνύουν τις πιέσεις λειτουργίας:

  • Χαμηλή πίεση: μεταξύ 0,5 και 3,5 bar.

  • Υψηλή πίεση: μεταξύ 9,5 και 25 bar.

Στα αυτοκίνητα βρίσκουμε συμπιεστές των ακόλουθων τύπων ανακλινόμενων πλακών:

  • Σταθερή διαδρομή: η χαμηλή πίεση (πίεση αναρρόφησης) κυμαίνεται μεταξύ 1 και 1,5 bar. Ο μαγνητικός σύνδεσμος ενεργοποιεί και απενεργοποιεί τον συμπιεστή.

  • Μεταβλητή διαδρομή με συνεχή έξοδο: η ανακλινόμενη πλάκα ρυθμίζεται μηχανικά. Η χαμηλή πίεση είναι σταθερή 2 bar, ανεξάρτητα από την ταχύτητα του συμπιεστή. Ένας μαγνητικός σύνδεσμος παρέχει την κίνηση.

  • Μεταβλητή διαδρομή με ρυθμιζόμενη έξοδο: η ανακλινόμενη πλάκα ελέγχεται ηλεκτρικά. Η πίεση αναρρόφησης κυμαίνεται μεταξύ 2 και 5 bar και εξαρτάται από τον έλεγχο ECU. Δεν υπάρχει μαγνητική σύζευξη με αυτόν τον τύπο συμπιεστή.

Κάντε μια διάγνωση με βάση τις πιέσεις του συστήματος:
Στην προηγούμενη ενότητα είδαμε την πίεση του συστήματος ενός συστήματος που λειτουργεί σωστά. Σε περίπτωση δυσλειτουργίας, μπορούμε να το δούμε συχνά στις εκτυπώσεις. Είτε έχουμε να κάνουμε με διαρροή που έχει ως αποτέλεσμα πολύ λίγο ψυκτικό υγρό, είτε όταν έχει συμπληρωθεί πάρα πολύ κατά τη διάρκεια ενός σέρβις, μπορείτε να το διαπιστώσετε διαβάζοντας τις πιέσεις. Σε αυτή την ενότητα συζητάμε τις πιθανές αιτίες της πολύ υψηλής ή πολύ χαμηλής πίεσης στο κύκλωμα υψηλής ή χαμηλής πίεσης. Προσοχή στην έκδοση του συμπιεστή!

Χαμηλή πίεση και υψηλή πίεση 0 bar

  • Η πίεση του ψυκτικού είναι 0 bar, επομένως δεν υπάρχει πίεση στο σύστημα. Το σύστημα είναι άδειο και πρέπει να ελεγχθεί για διαρροές πριν ξαναγεμίσετε το σύστημα.

Η χαμηλή και η υψηλή πίεση είναι το ίδιο

  • Η πίεση δεν αλλάζει όταν ο κλιματισμός είναι ενεργοποιημένος ή απενεργοποιημένος: η αντλία κλιματισμού δεν λειτουργεί. Η αντλία μάλλον δεν ξεκινά (κατάσταση ενεργοποίησης της ECU) ή η μαγνητική σύζευξη είναι ελαττωματική. 


Χαμηλή πίεση υψηλή, υψηλή πίεση κανονική

  • Ανοιχτή βαλβίδα εκτόνωσης.

  • Ελαττωματική βαλβίδα του θερμαντήρα στο περίβλημα του θερμαντήρα, με αποτέλεσμα ο θερμός αέρας από τη θερμάστρα να εισέλθει στον εξατμιστή. Πιέστε τον εύκαμπτο σωλήνα ψυκτικού στον πυρήνα του θερμαντήρα για να δείτε εάν αυτό επηρεάζει τη χαμηλή πίεση.


Χαμηλή πίεση υψηλή, υψηλή πίεση υψηλή

  • Πάρα πολύ ψυκτικό (μετρήστε και υπολογίστε την υπερθέρμανση).

  • Ο συμπυκνωτής υπερθερμαίνεται λόγω περιορισμού (ίσως ορατή ζημιά;) ή ο ανεμιστήρας ψύξης δεν λειτουργεί.

  • Πάρα πολύ λάδι στο σύστημα: το σύστημα μπορεί να ξαναγεμίστηκε πρόσφατα με πάρα πολύ λάδι.

  • Αέρας στο σύστημα.


Χαμηλή πίεση υψηλή, υψηλή πίεση χαμηλή

  • Η βαλβίδα εκτόνωσης έχει πολύ μεγάλη δίοδο ή παραμένει ανοιχτή.

  • Ελαττωματικός συμπιεστής. Δοκιμάστε να γυρίσετε τον συμπιεστή χειροκίνητα και ελέγξτε την αντίσταση.

  • Ελαττωματική βαλβίδα ελέγχου μεταβλητής ροής συμπιεστή.


Χαμηλή πίεση χαμηλή, υψηλή πίεση χαμηλή

  • Πολύ λίγο ψυκτικό (μετρήστε και υπολογίστε την υπερθέρμανση).

  • Ελαττωματικός συμπιεστής. Ελέγξτε εάν η πίεση είναι καλή όταν ο συμπιεστής είναι απενεργοποιημένος, αλλά όταν είναι ενεργοποιημένος δίνει αυτές τις πιέσεις.

  • Η πλευρά υψηλής πίεσης είναι μερικώς βουλωμένη (η πίεση πρέπει να είναι καλή όταν το σύστημα είναι απενεργοποιημένο).


Χαμηλή πίεση χαμηλή, υψηλή πίεση κανονική

  • Υπάρχει ζεστός αέρας στον εξατμιστή ή στο εσωτερικό λόγω πιθανού προβλήματος με τη λειτουργία ανακυκλοφορίας ή τα πτερύγια του θερμαντήρα / αεραγωγούς.

  • Ο θερμαντήρας συνεχίζει να παρέχει ζεστό αέρα. Πιθανόν λόγω κολλημένης βαλβίδας θέρμανσης.

  • Ο εξατμιστής παγώνει λόγω πιθανού ελαττώματος στον διακόπτη προστασίας από πάγο ή στον ανεμιστήρα του χώρου επιβατών.


Χαμηλή πίεση χαμηλή, υψηλή πίεση υψηλή

  • Πάρα πολύ ψυκτικό σε συνδυασμό με άλλο πρόβλημα.

  • Περιορισμός στην πλευρά υψηλής πίεσης, π.χ. λόγω λυγισμένου σωλήνα ως αποτέλεσμα σύγκρουσης.

  • Βουλωμένη θερμοστατική εκτονωτική βαλβίδα, λόγω μηχανικού ελαττώματος ή σχηματισμού πάγου.

Στην τελευταία μέτρηση πίεσης υπάρχει χαμηλή χαμηλή πίεση και υψηλή υψηλή πίεση. Σε περίπτωση περιορισμού ή απόφραξης στο σύστημα, η χαμηλή πίεση μπορεί να πέσει στα 0 bar επειδή ο συμπιεστής δημιουργεί κενό στην πλευρά της χαμηλής πίεσης. Σε αυτήν την περίπτωση, η χαμηλή πίεση μπορεί επίσης να ανακάμψει αργά: μετά την απενεργοποίηση του κλιματισμού, η χαμηλή πίεση αυξάνεται σημαντικά αργά στην αρχική πίεση. Ένας πιθανός περιορισμός (ως αποτέλεσμα ενός λυγισμένου σωλήνα) μπορεί να εντοπιστεί με μια μέτρηση θερμοκρασίας. Η μέτρηση της θερμοκρασίας συζητείται στην επόμενη ενότητα.

Διάγνωση με βάση την πίεση και τη θερμοκρασία:
Όπως ήδη περιγράφηκε στην πρώτη παράγραφο, οι σύγχρονοι συμπιεστές κλιματισμού με μεταβλητή διαδρομή με συνεχή παροχή προσαρμόζουν την πίεση στις συνθήκες. Η χαμηλή πίεση (πλευρά αναρρόφησης) είναι σταθερή 2 bar, ανεξάρτητα από τις στροφές του κινητήρα. Όταν μετράμε 2 bar, δεν λέει πολλά για τη λειτουργία του συστήματος. Μπορούμε να το διαγνώσουμε αυτό με μετρήσεις θερμοκρασίας.

Ο παρακάτω πίνακας περιγράφει τις προβλεπόμενες θερμοκρασίες για ένα σύστημα που λειτουργεί σωστά. Οι θερμοκρασίες είναι κατευθυντήριες τιμές για ένα σύστημα κλιματισμού που έχει ενεργοποιηθεί για τουλάχιστον 10 λεπτά και σε θερμοκρασία δωματίου. Σε εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες εξωτερικού αέρα, οι θερμοκρασίες και οι πιέσεις στο σύστημα κλιματισμού ενδέχεται να διαφέρουν.

  • Μια καλή διάγνωση μπορεί να γίνει με μια μέτρηση θερμοκρασίας.

  • Η θερμοκρασία του συμπιεστή δεν πρέπει να υπερβαίνει τους 90 °C: το λάδι μπορεί να βράσει.

  • Μια διαφορά θερμοκρασίας 30 °C μεταξύ της εισόδου και της εξόδου του συμπυκνωτή είναι εντάξει. Μια χαμηλότερη θερμοκρασία μπορεί να προκληθεί από κακή διέλευση στον συμπυκνωτή, με αποτέλεσμα να λειτουργεί λιγότερο καλά.

Οι παρακάτω εικόνες δείχνουν χαμηλή πίεση 2 bar, υψηλή πίεση 18 bar και θερμοκρασία 6 °C στη γραμμή αναρρόφησης μετά τον εξατμιστή (έξοδος εξατμιστή προς τον συμπιεστή).

Στον εξατμιστή το ψυκτικό αλλάζει από κορεσμένο ατμό (ατμός-υγρό) σε εντελώς αέριο. Η θερμοκρασία του ψυκτικού μέσου αυξάνεται από 2-5 °C (από τη βαλβίδα εκτόνωσης) σε 6-8 °C στην έξοδο του συμπυκνωτή.


Υπερθέρμανση:
Με τη μετρούμενη πίεση και θερμοκρασία μπορούμε να υπολογίσουμε την υπερθέρμανση. Η υπερθέρμανση είναι η διαφορά μεταξύ της θερμοκρασίας της γραμμής αναρρόφησης και της θερμοκρασίας εξάτμισης του ψυκτικού μέσου.

  • Με ένα σύστημα που λειτουργεί σωστά, η υπερθέρμανση είναι περίπου 5 έως 6 °C

  • Υπερθέρμανση άνω των 6 °C: η ποσότητα πλήρωσης του συστήματος είναι πολύ χαμηλή. Κατά το άδειασμα του συστήματος, για παράδειγμα, θα αφαιρεθούν 200 γραμμάρια από το σύστημα, ενώ η μέγιστη ποσότητα πλήρωσης είναι 800 γραμμάρια.

  • Υπερθέρμανση κάτω από 5 °C: η ποσότητα πλήρωσης του συστήματος είναι πολύ υψηλή. Υπάρχει (πολύ) περισσότερο ψυκτικό στο σύστημα από αυτό που προτείνει ο κατασκευαστής.

Εάν έχετε παράπονα σχετικά με την κακή λειτουργία του κλιματισμού, μπορούμε να ακολουθήσουμε τα ακόλουθα πέντε βήματα για να μπορέσουμε να πούμε κάτι σχετικά με την κατάσταση του κλιματισμού:

  1. Όταν ο κλιματισμός είναι απενεργοποιημένος, η υψηλή και η χαμηλή πίεση είναι και τα δύο 6 bar. Αυτό είναι εντάξει;

  2. Όταν ο κλιματισμός είναι ενεργοποιημένος, η χαμηλή πίεση πέφτει στα 2 bar. Αυτή η πίεση ρυθμίζεται από τον μεταβλητό συμπιεστή. Η υψηλή πίεση εξαρτάται από τη θερμοκρασία του συμπυκνωτή: εδώ μετράμε 12 bar.

  3. Μετράμε τη θερμοκρασία στην έξοδο του εξατμιστή με ένα υπέρυθρο θερμόμετρο: είναι 6 °C.

  4. Αναζητούμε τη θερμοκρασία εξάτμισης του ψυκτικού που αντιστοιχεί στην τιμή που μετρήσαμε στον σωλήνα χαμηλής πίεσης: στην πίεση των 2 bar, η θερμοκρασία εξάτμισης είναι 1 °C.

  5. Υπολογίζουμε την υπερθέρμανση αφαιρώντας τη θερμοκρασία εξάτμισης από τη θερμοκρασία της γραμμής αναρρόφησης: (6 – 1) = 5 °C.

 

Με ένα σύστημα που λειτουργεί σωστά, η υπερθέρμανση είναι περίπου 5 έως 6 °C, επομένως με βάση αυτή τη μέτρηση μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ο κλιματισμός είναι εντάξει.

Θερμοκρασία εξάτμισης R134a σε διαφορετικές θερμοκρασίες

Σε αυτήν την περίπτωση υπολογίζουμε την υπερθέρμανση ενός δυσλειτουργικού συστήματος κλιματισμού:

  1. Όταν είναι απενεργοποιημένο, οι πιέσεις είναι 6 bar. Υπάρχει ψυκτικό?

  2. Με τον κινητήρα και τον κλιματισμό αναμμένα, η χαμηλή πίεση πέφτει στα 2 bar και η υψηλή στα 12,0 bar. Η αντλία ανάβει και ο κλιματισμός πρέπει τώρα να κρυώσει σωστά.

  3. Μετράμε θερμοκρασία 13,2 °C στον σωλήνα εξόδου του συμπυκνωτή με ένα υπέρυθρο θερμόμετρο (βλ. εικόνα). Αυτό είναι σημαντικά υψηλότερο από τους 7 °C στην προηγούμενη παράγραφο.

  4. Η χαμηλή πίεση είναι και πάλι 2 bar, επομένως η θερμοκρασία εξάτμισης του ψυκτικού είναι 1 °C.

  5. Η υπερθέρμανση είναι: (13,2 – 1) = 12,2 °C.

Βλέπουμε μια πολύ μεγαλύτερη διαφορά θερμοκρασίας εδώ από ό,τι στο παράδειγμα με ένα κλιματιστικό που λειτουργεί σωστά. Αυτό μειώνει επίσης τη διαφορά θερμοκρασίας με τον αέρα που ρέει. Επομένως, ο εσωτερικός αέρας ψύχεται λιγότερο αποτελεσματικά. Οι επιβάτες στο αυτοκίνητο το παρατηρούν ως δυσλειτουργικό κλιματιστικό. Η αιτία είναι μια πολύ χαμηλή ποσότητα πλήρωσης. Το σύστημα εξακολουθεί να λειτουργεί με την ποσότητα του ψυκτικού που υπάρχει, αλλά όχι πια όπως θα περίμενε κανείς.

Μετά την ψύξη:
Εκτός από τη μέτρηση της θερμοκρασίας στον συμπυκνωτή, μπορεί επίσης να προσδιοριστεί η μεταψύξη. Με τον όρο μεταψύξη εννοούμε τη διαφορά θερμοκρασίας συμπύκνωσης και θερμοκρασίας στην έξοδο του συμπυκνωτή. Αυτό μας επιτρέπει να προσδιορίσουμε, μεταξύ άλλων, μια ποσότητα πλήρωσης που είναι πολύ υψηλή ή χαμηλή και μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι βγαίνει υγρό από τον συμπυκνωτή. Η επακόλουθη ψύξη είναι συνήθως μεταξύ 5 και 15 °C.

  • Χωρίς μεταψύξη σημαίνει πολύ λίγο ψυκτικό.

  • Η υπερβολική μεταψύξη οφείλεται στην υπερβολική ποσότητα ψυκτικού μέσου.

Για να προσδιορίσουμε την μεταψύξη ακολουθούμε τα παρακάτω βήματα:

  1. Όταν το σύστημα είναι ενεργοποιημένο, προσδιορίζουμε τη θερμοκρασία συμπύκνωσης του ψυκτικού στη γραμμή εξόδου στον συμπυκνωτή: στον πίνακα βρίσκουμε θερμοκρασία συμπύκνωσης 12 °C στα 50 bar.

  2. Με το θερμόμετρο μετράμε θερμοκρασία 40 °C στην έξοδο του συμπυκνωτή.

  3. Υπολογίζουμε την μεταψύξη ως εξής: μεταψύξη = θερμοκρασία συμπύκνωσης – θερμοκρασία εξόδου συμπυκνωτή, άρα (50 – 40) = 10 °C. Αυτή η θερμοκρασία είναι εντάξει.