Συμπλήρωση ψυκτικου υγρού φρεον - AC Refilling of freon

 


Πώς δουλέβουν τα μανόμετρα ψυκτικού



Πώς να πάρουμε ενδείξεις σωστα σε σύστημα με 2 βαλβίδες service

Το υλικό για την πρακτική λειτουργία του ψυκτικού κυκλώματος και τα θέματα που ενδιαφέρουν το χρήστη μιας συσκευής που το περιέχει, είναι μοιρασμένο σε μια σειρά από βίντεο. Αυτή η Playlist περιέχει αυτά τα βίντεο και στο τέλος το ενιαίο από το οποίο πάρθηκαν τα αποσπάσματα. Αν είσαι επαγγελματίας που ασχολείται με το τρόφιμο σου υπόσχομαι ότι όλη η σειρά θα σε ενδιαφέρει.  Καλύπτει πράγματα τα οποία σίγουρα έχεις συναντήσει ή θα συναντήσεις στο μέλλον και πρέπει να γνωρίζεις!

Απώλεια & Αναπλήρωση Φρέον Στο Ψυκτικό Κύκλωμα. Το Ψυκτικό Κύκλωμα Όσα Πρέπει Να Ξέρεις.

Φιλές και φίλοι καλησπέρα σας, σε αυτό το άρθρο θα μιλήσουμε για το πως και με ποιο τρόπο μπορούμε να συμπληρώσουμε ψυκτικό ρευστό (φρέον) στο κλιματιστικό μας.

Πριν ξεκινήσουμε θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα πρώτα από όλα το ότι δεν έχει το κλιματιστικό μας ψυκτικό ρευστό αυτό δεν σημαίνει πως απλώς τέλειωσε καθώς το ψυκτικό ρευστό δεν τελειώνει ποτέ ακόμα και μετά από εκατομμύρια χρόνια….

όποτε ο μονός λόγος για να μην έχει καθόλου ψυκτικό ρευστό το κλιματιστικό μας είναι η διαρροή… εδω θα σημειώσω πως το κλιματιστικό περίπου κάθε 3 με 4 χρόνια θέλει ένα μικρό συμπλήρωμα καθώς χάνεται μια μικρή ποσότητα από της συνδέσεις που συνδέουν την εσωτερική μονάδα με την εξωτερική ( συγκεκριμένα από την συστολή και διαστολή του χαλκού), αλλά της περισσότερες φορές οι τεχνικοί απλώς κοροϊδεύουν τον κόσμο λέγοντας του πως ήθελε συμπλήρωμα υγρών.

Επανέρχομαι στην διαρροή εάν το κλιματιστικό μας έχει διαρροή τότε με το να βάλουμε υγρά στο κλιματιστικό μας δεν θα λύσουμε το πρόβλημα θα πρέπει πριν βάλουμε υγρά να λύσουμε το πρόβλημα με την διαρροή δηλαδή να βρούμε την διαρροή και να την φτιάξουμε διαβάστε περισσότερα για της διαρροές

Τώρα αν εάν θέλουμε απλώς να συμπληρώσουμε μια μικρή ποσότητα ψυκτικού ρευστού στο κλιματιστικό μας μετά από μερικά χρόνια τότε θα πρέπει να μάθουμε πρώτα από όλα με τι ψυκτικό ρευστό λειτούργει το κλιματιστικό μας για να μάθουμε θα πάμε στην εξωτερική μονάδα του κλιματιστικού μας και θα διαβάσουμε την ταμπέλα που έχει η εξωτερική μονάδα μας, στην ταμπέλα αυτή θα βρούμε ένα από τα παρακάτω υγρά

1) R410 εάν στην ταμπέλα σας γραφεί R410 τότε το κλιματιστικό σας λειτούργει με αυτό το ψυκτικό ρευστό διπλά ακριβώς θα αναφέρει και την ποσότητα που χρειάζεται το κλιματιστικό σας πχ. 0,780kg.Υπάρχουν επίσης και τα παρακάτω υγρά 
2) R407 
3) R22.
Πλέον έχουμε μάθημα με ποιο ψυκτικό ρευστό λειτούργει το κλιματιστικό μας και το έχουμε προμηθευτεί από κάποια καταστήματα τα όποια πουλάνε ψυκτικά μηχανήματα και εξαρτήματα.

Πάμε τώρα να συμπληρώσουμε υγρά στο κλιματιστικό μας στην εξωτερική μονάδα του κλιματιστικού μας έχουμε 2 βάνες
  • μια χονδρή και  (χαμηλή πίεση)
  • μια ψήλη (υψηλή πίεση )

η χονδρή είναι για την χαμηλή πίεση και η ψήλη για την υψηλή πίεση ακριβώς κάτω από την χονδρή βάνα υπάρχει ένα βαλβιδική όπως και στα λάστιχα του αυτοκινήτου εκεί συνδέουμε τα μανόμετρα μας ( αφού έχουμε βάλει μπρος το κλιματιστικό) με το που συνδέσουμε τα λάστιχα αμέσως το μανόμετρο θα μας δείξει την πίεση που έχει το ψυκτικό ρευστό το ψυκτικό ρευστό 
Το R410 δουλέψει περίπου στης 95 Psi εάν είναι λιγότερο τότε συμπληρώνουμε πχ εάν είναι 70 μετά από 10 λεπτά λειτουργιάς του κλιματιστικού τότε θέλει συμπλήρωμα σημειώνω πως μόνο στην ψύξη μπορούμε να συμπληρώσουμε υγρά στο κλιματιστικό μας εάν έχουμε το R407 τότε η πίεση μας θα πρέπει να είναι περίπου στου 65-75 Psi 

εάν έχουμε R22 η πίεση μας θα πρέπει να είναι περίπου από 55-65 Psi εάν το μανόμετρο μας δείχνεi αυτές της πίεσης τότε δεν κάνουμε τίποτα εάν είναι λιγότερες οι πίεσης θα πρέπει να συμπληρώσουμε.. σημειώνω πως ότι γραφώ είναι για πόλη αρχάριους εάν έχετε κάποιες συγκεκριμένες ερωτήσεις αφήνετε σχόλια θα χαρώ να απαντήσω.

Πιέσεις λειτουργίας ψυκτικών υγρών - Refrigerant operating pressures

Πάμε τώρα να δούμε τις πιέσεις:

R22 χαμηλή πίεσή 55-65 psi υψηλή πίεσή 280-330 psi

R407 χαμηλή πίεσή 65-75psi υψηλή πίεσή 300-350 psi

R410 χαμηλή πίεσή 95-110psi υψηλή πίεσή 470-510 psi


Για όσους δεν γνωρίζουν τι είναι τα psi θα σας πω πως μια ατμοσφαίρα σιούτε με 14,5psi αυτές λοιπόν είναι οι πιέσεις λειτουργίας των κλιματιστικών.

Για να μπορέσουμε εμείς να δούμε την πιέσει (φρεον) του κλιματιστικού μας και να συμπληρώσουμε ψυκτικό ρευστό (φρεον),
θα πρέπει να βάλουμε το κλιματιστικό μας να λειτουργεί στην ψύξη αμέσως μέτα θα πρεπει να πάμε στην εξωτερική μονάδα του κλιματιστικού μας οπου θα αντικρίσουμε 2 βάνες μια βάνα χονδρή και μια βάνα ψηλή, στην χονδρή την βάνα υπάρχει ένα βαλβιδακι όπως και στα λάστιχά του αυτοκίνητου θα συνδέσουμε λοιπόν εκεί τα μανόμετρο μας και θα ελέγξουμε την πιέσει του ψυκτικού ρευστού εάν η πιέσει είναι καλή τότε δεν θα κάνουμε τίποτα εάν θέλει συμπλήρωμά θα συμπληρώσουμε... να τονίσω πως Μονό στην ψύξη μπορούμε να βάλουμε υγρά στο κλιματιστικό μας.. όταν το κλιματιστικό λειτουργεί στην ψύξη μας δείχνει την χαμηλή πιέσει, ενώ όταν το κλιματιστικό λειτουργεί στην θέρμανση τότε μας δείχνει την υψηλή πιέσει.

https://youtu.be/YpnQUqJLeVA?si=3-GcOpdJtOHiOLUH

Προσθέστε ψυκτικό στο Mini-Split κλιματιστικό βήμα-βήμα
Η φόρτιση ψυκτικού σε μια μονάδα AC περιλαμβάνει την προσθήκη της σωστής ποσότητας ψυκτικού αερίου για να διασφαλιστεί ότι το σύστημα λειτουργεί αποτελεσματικά. Ακολουθεί μια απλή εξήγηση της διαδικασίας:
- Πρώτα η ασφάλεια: Βεβαιωθείτε ότι η μονάδα AC είναι απενεργοποιημένη και αποσυνδεδεμένη. Συνιστώνται προστατευτικά γυαλιά και γάντια.
- Εντοπισμός βαλβίδων σέρβις: Βρείτε τις βαλβίδες σέρβις στη μονάδα AC. Υπάρχουν συνήθως δύο βαλβίδες - μια μεγαλύτερη που ονομάζεται χαμηλή
-βαλβίδα πίεσης ή αναρρόφησης και μια μικρότερη που ονομάζεται υψηλή
-βαλβίδα πίεσης ή εκκένωσης.
- Προσάρτηση μετρητών: Συνδέστε τους μετρητές ψυκτικού στις βαλβίδες σέρβις. Το μπλε μανόμετρο συνδέεται με τη βαλβίδα χαμηλής πίεσης και το κόκκινο μανόμετρο συνδέεται με τη βαλβίδα υψηλής πίεσης.
- Συνδέστε τον κύλινδρο ψυκτικού: Συνδέστε έναν κύλινδρο ψυκτικού στον κίτρινο σωλήνα των μετρητών. Βεβαιωθείτε ότι ο κύλινδρος βρίσκεται σε όρθια θέση.
- Εκκινήστε το AC: Ενεργοποιήστε τη μονάδα AC και ρυθμίστε τη στη μέγιστη λειτουργία ψύξης. Ο συμπιεστής πρέπει να αρχίσει να λειτουργεί.
- Προσθήκη ψυκτικού: Ανοίξτε αργά τη βαλβίδα στο δοχείο ψυκτικού. Αυτό επιτρέπει στο ψυκτικό να ρέει στο σύστημα AC. Παρακολουθήστε τους μετρητές πίεσης καθώς το κάνετε αυτό. Οι ενδείξεις πίεσης θα πρέπει να αυξάνονται καθώς το ψυκτικό εισέρχεται στο σύστημα.
- Παρακολούθηση και ρύθμιση: Παρακολουθήστε συνεχώς τις ενδείξεις πίεσης στους μετρητές καθώς προσθέτετε ψυκτικό. Σταματήστε να προσθέτετε ψυκτικό όταν οι πιέσεις πλησιάζουν τα συνιστώμενα επίπεδα για τη μονάδα AC.
- Κλείστε τη βαλβίδα κυλίνδρου: Κλείστε τη βαλβίδα στον κύλινδρο ψυκτικού μόλις φτάσετε στις επιθυμητές πιέσεις.
- Αποσύνδεση μετρητών: Αποσυνδέστε με ασφάλεια τους μετρητές από τις βαλβίδες σέρβις. Να είστε προσεκτικοί γιατί μπορεί να απελευθερωθεί μικρή ποσότητα ψυκτικού κατά την αποσύνδεση.
- Δοκιμή AC: Αφήστε το AC να λειτουργήσει για λίγο για να βεβαιωθείτε ότι ψύχεται αποτελεσματικά. Ελέγξτε τη θερμοκρασία του αέρα που βγαίνει από τους αεραγωγούς.
- Ελέγξτε για διαρροές: Εάν χρειαστεί να προσθέσετε σημαντική ποσότητα ψυκτικού μέσου, καλό είναι να ελέγξετε για τυχόν διαρροές στο σύστημα. Οι διαρροές θα πρέπει να επισκευάζονται πριν προσθέσετε περισσότερο ψυκτικό.
- Να θυμάστε ότι ο χειρισμός του ψυκτικού απαιτεί κατάλληλη εκπαίδευση και γνώση για να διασφαλιστεί η ασφάλεια και η σωστή λειτουργία της μονάδας AC. Εάν δεν αισθάνεστε άνετα με αυτά τα βήματα, είναι καλύτερο να συμβουλευτείτε έναν επαγγελματία τεχνικό HVAC για να φορτίσει το ψυκτικό για εσάς.


Keywords
  1. add refrigerant to  split air conditioner step-by-step
  2. How to Charge Refrigerant (Gas) in an AC unit?
  3. how to regas/ fill the gas in the fridge step by step
  4. HOW TO CHARGE REFRIGERANT WITHOUT DIFFUSING ANYTHING IN THE ATMOSPHERE.
  5. How To Add R410a Refrigerant to a Mini Split that Has a Low Charge
  6. How To Add R410a Refrigerant to a Mini Split that Has a Low Charge

How to Charge Refrigerant (Gas) in an AC unit?

Charging refrigerant in an AC unit involves adding the right amount of refrigerant gas to ensure the system operates effectively. Here's a simple explanation of the process:
  • Safety First: Make sure the AC unit is turned off and unplugged. Safety goggles and gloves are recommended.
  • Locate Service Valves: Find the service valves on the AC unit. There are typically two valves – a larger one called the low-pressure or suction valve and a smaller one called the high-pressure or discharge valve.
  • Attach Gauges: Connect refrigerant gauges to the service valves. The blue gauge connects to the low-pressure valve, and the red gauge connects to the high-pressure valve.
  • Connect Refrigerant Cylinder: Attach a refrigerant cylinder to the yellow hose on the gauges. Make sure the cylinder is in an upright position.
  • Start the AC: Turn on the AC unit and set it to its maximum cooling mode. The compressor should start running.
  • Add Refrigerant: Slowly open the valve on the refrigerant canister. This allows refrigerant to flow into the AC system. Watch the pressure gauges as you do this. The pressure readings should rise as the refrigerant enters the system.
  • Monitor and Adjust: Continuously monitor the pressure readings on the gauges as you add refrigerant. Stop adding refrigerant when the pressures approach the recommended levels for your AC unit.
  • Close Cylinder Valve: Close the valve on the refrigerant cylinder once the desired pressures are reached.
  • Disconnect Gauges: Safely disconnect the gauges from the service valves. Be careful as there might be a small release of refrigerant when disconnecting.
  • Test AC: Let the AC run for a while to ensure that it's cooling effectively. Check the temperature of the air coming out of the vents.
  • Check for Leaks: If you needed to add a significant amount of refrigerant, it's a good idea to check for any leaks in the system. Leaks should be repaired before adding more refrigerant.
Remember, handling refrigerant requires proper training and knowledge to ensure safety and proper functioning of the AC unit. If you're not comfortable with these steps, it's best to consult a professional HVAC technician to charge the refrigerant for you.


R-22 and R-410A Operating Pressures, Charging, and Recovery Setup!

In this article, we will discuss an HVAC unit’s refrigerant pressure on both the high side and the low-pressure side while the system runs. It is important to know the range of these pressures in order to understand why and how charging and recovery are performed.

The first thing to realize is that when a system is off and equalized, the system’s pressures on both the high side and the low-pressure side will match. In the example of an R-410A packaged unit with a surrounding air temperature of 70°F, the pressure on both the high and low-pressure side of the system will be 201 PSIG. If a new R-410A refrigerant bottle had a surrounding air temperature of 70°F, the pressure inside the bottle would be 201 PSIG. Likewise, an R-410A recovery bottle with a surrounding air temperature of 70°F should have an internal pressure of 201 PSIG.



Remember that temperature will affect the pressure of a refrigerant. If the air temperature surrounding the refrigerant increases, the refrigerant will absorb that heat and increase in temperature. This will cause the pressure of the refrigerant to rise. In the example of an R-410A packaged unit with a surrounding air temperature of 75°F, the pressure on both the high and low-pressure side of the system will be 217 PSIG. If a new R-410A refrigerant bottle had a surrounding air temperature of 75°F, the pressure inside the bottle would be 217 PSIG. Likewise, an R-410A recovery bottle with a surrounding air temperature of 75°F should have an internal pressure of 217 PSIG.


When an air conditioning system turns on, the large vapor line will lower in pressure while the small liquid line will rise in pressure. We will first examine the low-pressure side of the system, otherwise known as the vapor or suction line.

During air conditioning mode, the pressure on the vapor line of an R-410A system will be somewhere between 102 to 145 PSIG. If the system had R-22, the vapor pressure would be between 58 to 85 PSIG but these pressures will be dependent on the wet bulb temperature inside the building and the ambient temperature outside the building. The indoor wet bulb temp shows the heat load on the inside of the building because it takes into consideration both temperature and humidity. The higher the heat load on the inside of the building, the higher the pressure will be on the vapor line. Likewise, the higher the outdoor air temperature is, the less heat the system can reject outside. This also results in a higher vapor pressure. Learn more about indoor wet bulb temp and outdoor dry bulb temp and how they affect charging in our book “Refrigerant Charging and Service Procedures for Air Conditioning”. Other major factors that affect the vapor pressure are the type of metering device and the indoor airflow. Where techs get into trouble is when they try to guess these pressures when checking the charge of a system. To learn the correct ways for checking the charge, make sure to read the Subcooling Method article and the Total Superheat Method article!

Anyway, getting back to this article, if the air conditioning system had R-410A, we know the pressure on the low side of the system will be between 102 and 145 PSIG regardless of the heat load conditions (except for extreme circumstances). If the outdoor temperature is 70°F, a refrigerant bottle outside would have a pressure of roughly 201 PSIG. If the outdoor temperature is 110°F, a refrigerant bottle outside would have a pressure of roughly 366 PSIG. In any instance, the pressure inside the new refrigerant bottle will be higher than the pressure on the vapor/suction line of a running system. Because of this, the refrigerant from the new bottle will exit the bottle and enter the system as long as the system is running and only if the service valve on the manifold connecting the two is opened.

The picture below shows a system running on a 85°F day that had 6 ounces of R-410A added. In the picture, the manifold valve to the blue hose is closed so the blue gauge is measuring the pressure inside the running system. The vapor pressure is 118 PSIG and because it is 85°F outside, the R-410A bottle pressure is 254 PSIG. The pressure in the bottle is much higher than the pressure on the low side of the system so if they are connected, refrigerant will exit the bottle and enter the system.




When the system is off and the pressure in the system matches the bottle pressure, the only way the refrigerant would exit the bottle and enter the system is if a bottle warmer https://amzn.to/3fOhZom is used to increase the temperature of the bottle. This will increase the pressure of the bottle to a higher pressure than is in the inside of the system. This would allow for slow charging while the system is off. However, the technician needs to be able to check the charge while adding refrigerant in order to know how much to add unless they are charging by weight per foot of line set. In order to learn more about charging by weight, read this article on the Total Weight Method.

The only time a technician would add refrigerant into the liquid line of an air conditioning system is if the system is off, empty, and vacuumed. Technicians use the total weight method to break the vacuum of a system with the correct amount of refrigerant needed based on the added line set length. Refrigerant is added into the liquid line for two reasons. One is because the liquid line is small in interior volume so there is a better chance of weighing the full amount of liquid refrigerant needed into the unit. This is because the liquid line is small and will not allow the refrigerant to vaporize as quickly as the larger vapor line would. Remember that after the refrigerant vaporizes, it will apply pressure inside the system and this pressure will increase to the same pressure as the pressure inside the bottle. This will stop the refrigerant from flowing from the bottle into the system.


The other reason liquid refrigerant is added into the liquid line of an off, empty, and vacuumed system is so that when the system starts up, the compressor will not get slugged with liquid refrigerant. If the refrigerant is added into the liquid line, the refrigerant will have to make its way through the metering device before it can enter the vapor line. This allows less saturated refrigerant to be inside the vapor line for the initial start-up. This will keep the vapor compressor safer from having liquid refrigerant enter it.

As far as recovering a small amount of refrigerant from a running system, this can be done without a recovery machine by connecting the liquid line of the running system to the recovery bottle. However, this method should not be used for recovering large amounts of refrigerant because mixed in with the high-pressure liquid will be the system’s oil. Remember that the system's oil circulates through the inside of the system with the refrigerant and is carried along by the refrigerant. In cases where a large amount of refrigerant needs to be recovered, make sure to use a recovery machine while the system is off. You can learn more about this setup in our book “Refrigerant Charging and Service Procedures for Air Conditioning”.

R-22 and R-410A Operating Pressures on Air Conditioners! Checking the Charge!


The liquid line on a running system will have a higher pressure than the pressure inside the recovery bottle as long as the recovery bottle does not have air, nitrogen, or a mix of multiple refrigerants inside. It is very important to check the pressure of a recovery bottle before using it to recover refrigerant from the system. If the recovery bottle has air in it, the pressure may be higher than the pressure on the liquid line of a running system. If the recovery bottle is connected to the liquid line of a running system in an attempt to recover a little bit of refrigerant from the system, it may allow the air and refrigerant mix to exit the bottle and enter the system instead of the refrigerant exiting the system and entering the bottle. It is crucial to check the recovery bottle pressure before use! To learn more about contaminated refrigerant problems, check out our book!


On a running system, the liquid pressure does not have a consistent range like the vapor pressure does. This is because the outdoor temperature swing is much larger than the indoor temp swing. For instance, it may be anywhere from 68 to 80°F inside the building but outside, it may be anywhere from 65 to 110°F. Also, the liquid pressure will be dependent on the SEER rating, fin condition, shading, and outdoor airflow. If a technician is trying to guess what this pressure should be when trying to check the charge, they may be very far off compared to an actual refrigerant charging method. In our book we go over many of the methods that have been used to try to short cut checking the refrigerant charge the correct way. For each of these methods, we lay out what the disadvantages are.

To wrap this up, when we charge refrigerant into a running system, we add the new refrigerant into the vapor line slowly and check the charge as we go. If we want to recover a small amount of refrigerant from a running system, we first CHECK THE PRESSURE of the recovery bottle and then we can de-charge (recover) the refrigerant from the system by connecting the liquid line to the recovery tank and we meter the refrigerant into the recovery bottle slowly using our manifold gauge set valve. Always recover slowly with this method because it will occur quickly due to the liquid state of the refrigerant in the liquid line. Don't recover a large amount of refrigerant in this manner because a large amount of oil will be removed from the system. If a large amount of refrigerant needs to be recovered, turn the system off and connect a recovery machine from the system to the recovery bottle.



Paperback - Refrigerant Charging and Service Procedures for Air Conditioning

The full outline and sample pages are available here. We have a 1,000 question workbook with an answer key that you can use to apply your knowledge as well. Check out our free quizzes to test your knowledge here!
If you want to learn the full Total Superheat Charging Method, check out this article!
If you want to learn the full Subcooling Charging Method, check out this article!
If you want to learn about Delta T, check out this article!
Tools that we use: www.amazon.com/shop/acservicetech
Follow us on Facebook for Quick Tips and Updates here!
Published: 6/24/2020 Author: Craig Migliaccio

About the Author: Craig is the owner of AC Service Tech LLC and the Author of the book “Refrigerant Charging and Service Procedures for Air Conditioning”. Craig is a licensed Teacher of HVACR, Sheet Metal, and Building Maintenance in the State of New Jersey of the USA. He is also an HVACR Contracting Business owner of 15 years and holds an NJ HVACR Master License. Craig creates educational HVACR articles and videos which are posted at https://www.acservicetech.com & https://www.youtube.com/acservicetechchannel & https://www.facebook.com/acservicetech/

Add Refrigerant to Mini-Split Air Conditioner Step-by-Step
Charging refrigerant in an AC unit involves adding the right amount of refrigerant gas to ensure the system operates effectively. Here's a simple explanation of the process: 
- Safety First: Make sure the AC unit is turned off and unplugged. Safety goggles and gloves are recommended. 
- Locate Service Valves: Find the service valves on the AC unit. There are typically two valves – a larger one called the low
-pressure or suction valve and a smaller one called the high
-pressure or discharge valve. 
- Attach Gauges: Connect refrigerant gauges to the service valves. The blue gauge connects to the low-pressure valve, and the red gauge connects to the high-pressure valve. 
- Connect Refrigerant Cylinder: Attach a refrigerant cylinder to the yellow hose on the gauges. Make sure the cylinder is in an upright position. 
- Start the AC: Turn on the AC unit and set it to its maximum cooling mode. The compressor should start running. 
- Add Refrigerant: Slowly open the valve on the refrigerant canister. This allows refrigerant to flow into the AC system. Watch the pressure gauges as you do this. The pressure readings should rise as the refrigerant enters the system. 
- Monitor and Adjust: Continuously monitor the pressure readings on the gauges as you add refrigerant. Stop adding refrigerant when the pressures approach the recommended levels for your AC unit. 
- Close Cylinder Valve: Close the valve on the refrigerant cylinder once the desired pressures are reached. 
- Disconnect Gauges: Safely disconnect the gauges from the service valves. Be careful as there might be a small release of refrigerant when disconnecting. 
- Test AC: Let the AC run for a while to ensure that it's cooling effectively. Check the temperature of the air coming out of the vents. 
- Check for Leaks: If you needed to add a significant amount of refrigerant, it's a good idea to check for any leaks in the system. Leaks should be repaired before adding more refrigerant. 
- Remember, handling refrigerant requires proper training and knowledge to ensure safety and proper functioning of the AC unit. If you're not comfortable with these steps, it's best to consult a professional HVAC technician to charge the refrigerant for you.

How To Add Refrigerant in Mini Split Air Conditioner - R410A Freon


Links
https://www.youtube.com/watch?v=T2s38Dg8s4g
https://www.youtube.com/watch?v=plTCLJF_zQk