Οι Υπηρεσίες του Τεχνικού Ασφαλείας - Συχνές Ερωτήσεις / Απαντήσεις



Η απασχόληση Τεχνικού Ασφαλείας ορίζεται από τον Ν. 3850/2010 ως μία από τις βασικές εργοδοτικές υποχρεώσεις.

Ο Τεχνικός Ασφαλείας προσφέρει ουσιαστική στήριξη στην επιχείρησή σας για την πρόληψη του επαγγελματικού κινδύνου, την εφαρμογή καλών πρακτικών εργασίας και τη διαμόρφωση ενός άνετου και ασφαλούς εργασιακού περιβάλλοντος για εσάς και τους εργαζομένους σας. Έχει συμβουλευτικό ρόλο προς την επιχείρηση παρέχοντας στη Διοίκηση γραπτές ή προφορικές υποδείξεις – συμβουλές σχετικά με θέματα υγιεινής, ασφάλειας και πρόληψης εργατικών ατυχημάτων. Βάσει της νομοθεσίας, για τις γραπτές υποδείξεις – συμβουλές τηρείται ειδικό βιβλίο στο οποίο επιβεβαιώνεται ενυπόγραφα ότι έχει ληφθεί γνώση από τον εκπρόσωπο της επιχείρησης.
Ο ελάχιστος ετήσιος χρόνος απασχόλησης του Τεχνικού Ασφαλείας, σύμφωνα με το άρθρο 21 του  Ν. 3850/2010, καθορίζεται από τον αριθμό εργαζομένων και την κατηγορία δραστηριότητας της κάθε επιχείρησης, ενώ σε κάθε περίπτωση ο ελάχιστος χρόνος ετήσιας απασχόλησης δεν μπορεί να είναι μικρότερος από:
  • 25  ώρες για επιχειρήσεις που απασχολούν έως και 20 άτομα
  • 50 ώρες για επιχειρήσεις που απασχολούν από 21 έως και 50 άτομα
  • 75 ώρες για επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερα από 50 άτομα

Συμβουλευτικές υπηρεσίες Τεχνικού Ασφαλείας

Ο Τεχνικός Ασφαλείας στα πλαίσια του συμβουλευτικού ρόλου του:
  • Συμβουλεύει για θέματα σχεδιασμού, προγραμματισμού, κατασκευής και συντήρησης εγκαταστάσεων, εισαγωγής νέων παραγωγικών διαδικασιών, προμήθειας μέσων και εξοπλισμού, επιλογής και ελέγχου της αποτελεσματικότητας των ατομικών μέσων προστασίας, καθώς και διαμόρφωσης των θέσεων και του περιβάλλοντος εργασίας και γενικά οργάνωσης της παραγωγικής διαδικασίας.
  • Ελέγχει την ασφάλεια των εγκαταστάσεων και των τεχνικών μέσων πριν από τη λειτουργία τους, καθώς και των παραγωγικών διαδικασιών και μεθόδων εργασίας πριν από την εφαρμογή τους.
  • Επιβλέπει την εφαρμογή των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας και πρόληψης των ατυχημάτων, ενημερώνοντας σχετικά τους αρμόδιους προϊσταμένους των τμημάτων ή τη Διοίκηση της επιχείρησης.
  • Επιθεωρεί τακτικά τις θέσεις εργασίας από πλευράς υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας, αναφέρει στον εργοδότη οποιαδήποτε παράλειψη, προτείνει μέτρα αντιμετώπισής της και επιβλέπει την εφαρμογή τους.
  • Επιβλέπει την ορθή χρήση των ατομικών μέσων προστασίας.
  • Ερευνά τα αίτια πιθανών εργατικών ατυχημάτων, αναλύει και αξιολογεί τα αποτελέσματα και προτείνει μέτρα για την αποτροπή παρόμοιων ατυχημάτων στο μέλλον.
  • Εποπτεύει την εκτέλεση ασκήσεων εκκένωσης, ώστε να επιτευχθεί η ετοιμότητα των εργαζομένων στην αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτου κινδύνου.
  • Μεριμνά για την τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας από τους εργαζομένους, τους ενημερώνει για τον επαγγελματικό κίνδυνο που συνεπάγεται η εργασία τους και τους καθοδηγεί σχετικά.
  • Συμμετέχει στην κατάρτιση και εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης των εργαζομένων σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας.
  • Τηρεί το επιχειρησιακό απόρρητο.

Γραπτή εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου

Η γραπτή εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου (ΓΕΕΚ) αποτελεί νομοθετική υποχρέωση για όλες τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτως από τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούν και τον κλάδο της οικονομικής δραστηριότητας στον οποίο ανήκουν. Σύμφωνα με τον Ν. 3850/2010 (άρθρο 43), κάθε εργοδότης οφείλει να έχει στη διάθεσή του μία ΓΕΕΚ των υφιστάμενων κινδύνων για την ασφάλεια και την υγεία της εργασίας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν ομάδες εργαζομένων οι οποίοι εκτίθενται σε ιδιαίτερους κινδύνους.
Η ΓΕΕΚ αποτελεί ένα από τα βασικότερα εργαλεία για τη διασφάλιση της ασφάλειας και υγείας της εργασίας. Μέσω αυτής επιτυγχάνεται η έγκαιρη διάγνωση των επαγγελματικών κινδύνων στο χώρο εργασίας και αναγνωρίζονται όλες οι βεβαρυμένες συνθήκες που καθιστούν την ανθρώπινη εργασία κοπιαστική, δυσάρεστη και αναποτελεσματική.
Έχουμε τη γνώση και την εμπειρία για να μας αναθέσετε την εκπόνηση της ΓΕΕΚ για επιχειρήσεις που ανήκουν σε όλους τους κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας. Με την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου, στόχος μας είναι να επιτευχθεί τόσο η πλήρης συμμόρφωση με την ισχύουσα νομοθεσία όσο και η έγκαιρη αντιμετώπιση των επαγγελματικών κινδύνων, πριν γίνουν αισθητοί και υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις στους εργαζομένους και στην ομαλή λειτουργία της επιχείρησης.
Σχέδιο διαφυγής και διάσωσης
Η προετοιμασία για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών (π.χ. σεισμός, πυρκαγιά) είναι ουσιώδους σημασίας για μία επιχείρηση, ειδικά σε χώρους όπου υπάρχει συνάθροιση σημαντικού αριθμού ατόμων. Με την κατάρτιση Σχεδίου διαφυγής και διάσωσης από τον χώρο εργασίας, το οποίο αποτελεί εργοδοτική υποχρέωση (άρθρο 30 του Ν. 3850/2010), αποτυπώνονται οι έξοδοι κινδύνου, οι οδεύσεις διαφυγής, τα μέσα πυροπροστασίας (πυροσβεστήρες, πυροσβεστικές φωλιές) και τα κομβία αναγγελίας, όπου αυτά υπάρχουν. Τα Σχέδια, τα οποία αναρτώνται σε κατάλληλα σημεία εντός της κάθε εγκατάστασης, έχουν ενημερωτικό χαρακτήρα για τους εργαζομένους και τους επισκέπτες της εγκατάστασης, ενώ παράλληλα συγκροτείται Ομάδα διαχείρισης έκτακτων αναγκών η οποία εκπαιδεύεται στην εφαρμογή του Σχεδίου, την αντιμετώπιση πιθανής πυρκαγιάς και την παροχή Α’ βοηθειών. Η προετοιμασία για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών εκτός από τον σχεδιασμό, περιλαμβάνει και τον τακτικό έλεγχο ετοιμότητας της επιχείρησης με τη διενέργεια ασκήσεων εκκένωσης και την επικαιροποίηση των διαδικασιών, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο.
Είναι προφανές ότι τα οφέλη της επιχείρησής σας δεν σταματούν μόνο στη συμμόρφωση με την ισχύουσα νομοθεσία. Η προετοιμασία για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών αποτελεί ένδειξη εταιρικής ευθύνης προς τους εργαζομένους σας. Συμβάλει στην πρόληψη τόσο των ατυχημάτων σε εργαζομένους, πελάτες και επισκέπτες της επιχείρησης όσο και των εκτεταμένων ζημιών στον εργασιακό και περιβάλλοντα χώρο.

Μέτρηση φυσικών και χημικών παραγόντων

Κάθε επιχείρηση στην οποία οι εργαζόμενοί της δύναται να εκτεθούν σε φυσικούς ή χημικούς βλαπτικούς παράγοντες, έχει την υποχρέωση, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 37 του Ν. 3850/2010), να γνωρίζει τους κινδύνους οι οποίοι συνεπάγονται από παράγοντες που χρησιμοποιούνται ή δημιουργούνται στους χώρους εργασίας. 
Ο εργοδότης οφείλει να διενεργεί μέτρηση των εν λόγω παραγόντων και οφείλει να παίρνει τα κατάλληλα μέτρα ώστε να αποφευχθεί ή να ελαχιστοποιηθεί η έκθεση των εργαζομένων στους βλαπτικούς παράγοντες, όσο είναι πρακτικά εφικτό. Σε κάθε περίπτωση το επίπεδο έκθεσης πρέπει να είναι κατώτερο από εκείνο που ορίζουν οι οριακές τιμές έκθεσης.
Ως βλαπτικοί παράγοντες, σύμφωνα με το άρθρο 36 του Ν. 3850/2010, ορίζεται κάθε φυσικός, χημικός και βιολογικός παράγοντας που ενυπάρχει κατά την εργασία και μπορεί να είναι επιβλαβής στην υγεία των εργαζομένων ή επικίνδυνος από άλλη άποψη, ανεξάρτητα από τη φυσική του κατάσταση. Οι παράγοντες διακρίνονται σε:
1. Φυσικούς παράγοντες:
  • Φωτισμός
  • Θόρυβος
  • Θερμοκρασία
  • Δείκτης θερμικής καταπόνησης
  • Αερισμός
2. Χημικούς παράγοντες: 
  • Αέρια (οξυγόνο, οξείδια του άνθρακα και του αζώτου, κλπ.)
  • Διαλύτες (βενζόλιο, τολουόλιο, ξυλόλιο, κλπ.)
  • Αιωρούμενα σωματίδια (αδρανής και μη αδρανής αναπνεύσιμη σκόνη, μόλυβδος, κοβάλτιο, νικέλιο, αμίαντος, σίδηρος, γραφίτης, σκόνη βάμβακος, κλπ.)
3. Λοιπούς παράγοντες: 
  • Γείωση εξοπλισμού εργασίας
  • Επάρκεια ηλεκτρικής μόνωσης φορητών ηλεκτρικών συσκευών
  • Τάση και ένταση ηλεκτρικού ρεύματος
Με τη διεξαγωγή των μετρήσεων στους χώρους εργασίας επιτυγχάνονται τα εξής:
  • Εντοπισμός φυσικών ή/και χημικών παραγόντων οι οποίοι ενδέχεται να κυμαίνονται εκτός των νομοθετημένων ή/και των προτεινόμενων τιμών, με αποτέλεσμα να έχουν αρνητικές επιδράσεις στην υγεία των εργαζομένων ή να δυσχεραίνουν την απόδοση στην εργασία τους.
  • Εκτίμηση των επαγγελματικών κινδύνων που συνδέονται με την έκθεση στους παράγοντες που μετρήθηκαν.
  • Διατύπωση προτάσεων για τα αναγκαία διορθωτικά μέτρα για την εξάλειψη ή την ελαχιστοποίηση των επαγγελματικών κινδύνων και τη διαμόρφωση ενός ευχάριστου και παραγωγικού περιβάλλοντος εργασίας. 
Οι μετρήσεις βλαπτικών παραγόντων διεξάγονται στο χώρο σας με σύγχρονο διακριβωμένο εξοπλισμό μετρήσεων, ο οποίος είναι απολύτως συμβατός με τις απαιτήσεις που ορίζουν τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα.

Προσόντα τεχνικού ασφάλειας σύμφωνα με το άρθρο 5



Περιληπτικά :

Ο τεχνικός ασφαλείας πρέπει να είναι απόφοιτος ειδικότητας σχετικής με την δραστηριότητα της επιχείρησης:

  • ΑΕΙ
    • Πολυτεχνείου με άδεια άσκησης επαγγέλματος από το ΤΕΕ και διετή προϋπηρεσία ή 100 ώρες σεμινάρια και μονοετή προϋπηρεσία
    • Πανεπιστημίου, με άδεια άσκησης επαγγέλματος όταν προβλέπεται, και διετή προϋπηρεσία ή 100 ώρες σεμινάρια και μονοετή προϋπηρεσία
  • ΤΕΙ ή ΚΑΤΕΕ και πενταετή προϋπηρεσία ή 100 ώρες σεμινάρια και διετή προϋπηρεσία
  • Εκπαίδευσης
    • Τεχνικού λυκείου και οκταετή προϋπηρεσία
    • Μέσης τεχνικής σχολής και οκταετή προϋπηρεσία
    • Άλλης αναγνωρισμένης τεχνικής επαγγελματικής σχολής και οκταετή προϋπηρεσία
    • Εμπειροτέχνη με άδεια και οκταετή προϋπηρεσία

Το απαιτούμενο επίπεδο γνώσεων του τεχνικού ασφαλείας εξαρτάται από την κατηγορία επικινδυνότητας της επιχείρησης και το πλήθος των εργαζομένων σε αυτήν, ως ακολούθως:



Αναλυτικότερα:
1. Ο τεχνικός ασφάλειας πρέπει να έχει τα παρακάτω προσόντα, ανάλογα με το είδος της επιχείρησης και τον αριθμό των εργαζομένων σ' αυτή:

α) πτυχίο πολυτεχνείου ή πολυτεχνικής σχολής ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος του εσωτερικού ή ισότιμων σχολών του εξωτερικού, που το αντικείμενο σπουδών έχει σχέση με τις εγκαταστάσεις και την παραγωγική διαδικασία και άδεια άσκησης επαγγέλματος, που χορηγείται από το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας.

β) Πτυχίο πανεπιστημιακής σχολής εσωτερικού ή ισότιμων σχολών του εξωτερικού, που το αντικείμενο σπουδών έχει σχέση με τις εγκαταστάσεις και την παραγωγική διαδικασία και άδεια άσκησης επαγγέλματος, όταν αυτή προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία.

γ) Πτυχίο τεχνολογικού εκπαιδευτικού ιδρύματος ή ισότιμων σχολών του εξωτερικού ή πτυχίο των πρώην σχολών υπομηχανικών και των Κέντρων Ανωτέρας Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαιδεύσεως.

δ) Απολυτήριο τεχνικού λυκείου ή μέσης τεχνικής σχολής ή άλλης αναγνωρισμένης τεχνικής επαγγελματικής σχολής του εσωτερικού ή ισότιμων σχολών του εξωτερικού ή άδεια άσκησης επαγγέλματος εμπειροτέχνη.

2. Προϋπηρεσία, που υπολογίζεται από την απόκτηση απολυτηρίου ή πτυχίου, για τους τεχνικούς των εδαφίων α' και β' της παραγράφου 1 αυτού του άρθρου τουλάχιστο διετή, για τους τεχνικούς του εδαφίου γ' της παραγράφου 1 τουλάχιστον πενταετή και για τους τεχνικούς του εδαφίου δ' της παραγράφου 1 τουλάχιστον οκταετή.

3. Κάτοχοι των παραπάνω προσόντων θεωρούνται και όσοι έχουν τίτλους ή πιστοποιητικά της αλλοδαπής, από τα οποία προκύπτει ότι είναι τεχνικοί ασφάλειας.

4. Ο τεχνικός ασφάλειας υπάγεται απευθείας στη διοίκηση της επιχείρησης.

5. Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται ύστερα από πρόταση του Υπουργού Εργασίας και του κατά περίπτωση συναρμόδιου υπουργού, μετά από γνώμη του Συμβουλίου Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας, καθορίζεται το συγκεκριμένο επίπεδο γνώσεων και η ειδικότητα του τεχνικού ασφάλειας, ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων και το είδος της δραστηριότητας της επιχείρησης. Έως την έκδοση των διαταγμάτων αυτών ο εργοδότης οφείλει να απασχολεί τεχνικό ασφάλειας, σύμφωνα με τις παραπάνω διατάξεις.
Δείτε το Ν.3850/2-6-2010 για τα θέματα τεχνικού ασφάλειας και γιατρού εργασίας.



Χρειάζεστε Τεχνικό Ασφαλείας Κατηγορίας Α' Β' Γ' με μόνο ένα ημερομίσθιο το μήνα και ένα Ένσημο το μήνα τηλεφωνήστε τώρα στο 6948692272 Θεοδωράκης Γιάννης - Μηχανολόγος Βιομηχανικής παραγωγής - 15 χρόνια πείρα σαν Τεχνικός Ασφάλειας βιομηχανικών και Ξενοδοχειακών μονάδων.

Συχνές Ερωτήσεις / Απαντήσεις

 Ποιές επιχειρήσεις υποχρεούνται να έχουν τεχνικό ασφάλειας;
Με βάση τη νομοθεσία όλες οι επιχειρήσεις εφόσον απασχολούν έστω και έναν εργαζόμενο πρέπει να έχουν τεχνικό ασφάλειας. (Π.Δ. 17/96, άρθρο 4, παράγραφοι 1 και 2).

 Πώς κατηγοριοποιούνται οι επιχειρήσεις για υπολογισμό ετήσιου χρόνου απασχόλησης και προσόντων τεχνικού ασφάλειας και "γιατρού εργασίας";
Οι επιχειρήσεις χωρίζονται με βάση την επικινδυνότητά τους σε τρεις κατηγορίες, την Α (υψηλή επικινδυνότητα), την Β (μέση επικινδυνότητα) και την Γ (χαμηλή επικινδυνότητα).
Η κατηγοριοποίηση αυτή γίνεται στο Π.Δ. 294/88 στο άρθρο 2 ανάλογα με τον κωδικό κλάδου οικονομικής δραστηριότητας κάθε επιχείρησης (ΣΤΑΚΟΔ 1980)όπως ορίζεται από την Στατιστική Υπηρεσία
Στην κατηγορία Α κατατάσσονται οι εμπορικές, τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια, οι τράπεζες και οι διοικητικές υπηρεσίες.

 Πόσες ώρες ετησίως πρέπει να απασχολείται ο τεχνικός ασφάλειας;
Με βάση την προηγούμενη κατηγοριοποίηση καθορίζονται συντελεστές από το Π.Δ.294/88 (άρθρο 3), που πολλαπλασιαζόμενοι επί τον αριθμό των εργαζομένων δίνουν τις ελάχιστες ώρες ετήσιας απασχόλησης τεχνικού ασφάλειας και γιατρού εργασίας για κάθε μία από τις κατηγορίες επιχειρήσεων που κατανέμονται κατά μήνα με κοινή συμφωνία εργοδότη και Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας:

α. Κατηγορία Α
Ώρες ετήσιας απασχόλησης
Αριθμός εργαζομένων
Ετήσιες ώρες Τεχνικού Ασφαλείας ανά εργαζόμενο
έως 500
3,5
501 έως 1000
3,0
1001 έως 5000
2,5
5001 και άνω
2,0

β. Κατηγορία Β
Ώρες ετήσιας απασχόλησης
Αριθμός εργαζομένων  
Ετήσιες ώρες Τεχνικού Ασφαλείας ανα εργαζόμενο
έως 1000               
2,5

γ. Κατηγορία Γ
Ώρες ετήσιας απασχόλησης
Αριθμός εργαζομένων  
Ετήσιες ώρες Τεχνικού Ασφαλείας ανα εργαζόμενο
Μέχρι 20
25 ώρες/έτος
20- 50
50 ώρες/έτος
50 έως 1000
75 ώρες/έτος
έως 1000               
0,4 Χ Αριθμό εργαζόμενων
Εξαιρούνται ορισμένες περιπτώσεις εποχιακών επιχειρήσεων, για τις οποίες υπάρχει και σχετική εγκύκλιος.

 Ποιές είναι οι αρμοδιότητες του τεχνικού ασφαλείας;
Οι αρμοδιότητες του τεχνικού ασφάλειας περιγράφονται στα άρθρα 6 και 7 του Ν.1568/85 και στο Π.Δ.17/96. Οι αρμοδιότητες αυτές είναι συμβουλευτικές προς τον εργοδότη ενώ επίσης ο τεχνικός ασφάλειας έχει την υποχρέωση επίβλεψης των συνθηκών εργασίας.
Συγκεκριμένα:
1. O τεχνικός ασφάλειας παρέχει στον εργοδότη υποδείξεις και συμβουλές, γραπτά ή προφορικά, σε θέματα σχετικά με την υγιεινή και ασφάλεια της εργασίας και την πρόληψη των εργατικών ατυχημάτων. Tις γραπτές υποδείξεις καταχωρεί σε ειδικό βιβλίο της επιχείρησης, το οποίο σελιδομετρείται και θεωρείται από την επιθεώρηση εργασίας. O εργοδότης έχει υποχρέωση να λαμβάνει γνώση ενυπογράφως των υποδείξεων που καταχωρούνται σ αυτό το βιβλίο.
2. Eιδικότερα ο τεχνικός ασφάλειας:
α) συμβουλεύει σε θέματα σχεδιασμού, προγραμματισμού, κατασκευής και συντήρησης των εγκαταστάσεων, εισαγωγής νέων παραγωγικών διαδικασιών, προμήθειας μέσων και εξοπλισμού, επιλογής και ελέγχου της αποτελεσματικότητας των ατομικών μέσων προστασίας καθώς και διαμόρφωσης και διευθέτησης των θέσεων και του περιβάλλοντος εργασίας και γενικό οργάνωσης της παραγωγικής διαδικασίας.
β) ελέγχει την ασφάλεια των εγκαταστάσεων και των τεχνικών μέσων, πριν από τη λειτουργία τους καθώς και των παραγωγικών διαδικασιών και μεθόδων εργασίας πριν από την εφαρμογή τους και επιβλέπει την εφαρμογή των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας και πρόληψης των ατυχημάτων, ενημερώνοντας σχετικά τους αρμόδιους προϊσταμένους των τμημάτων ή τη διεύθυνση της επιχείρησης.
3. Για την επίβλεψη των συνθηκών εργασίας ο τεχνικός ασφάλειας έχει υποχρέωση
α) να επιθεωρεί τακτικά τις θέσεις εργασίας από πλευράς υγιεινής και ασφάλειας της
εργασίας, να αναφέρει στον εργοδότη οποιαδήποτε παράλειψη των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας να προτείνει μέτρα αντιμετώπισής της και να επιβλέπει την εφαρμογή τους.
β) να επιβλέπει την ορθή χρήση των ατομικών μέσων προστασίας.
γ) να ερευνά τα αίτια των εργατικών ατυχημάτων, να αναλύει τα αποτελέσματα των ερευνών, να τα αξιολογεί και να προτείνει μέτρα αποτροπής παρόμοιων ατυχημάτων.
δ) να εποπτεύει την εκτέλεση ασκήσεων πυρασφάλειας και συναγερμού για τη διαπίστωση ετοιμότητες προς αντιμετώπιση ατυχημάτων.
4. Για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας στην επιχείρηση ο τεχνικός ασφάλειας έχει υποχρέωση:
α) να μεριμνά ώστε οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση να τηρούν τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας και να τους ενημερώνει και καθοδηγεί για την αποτροπή του επαγγελματικού κινδύνου που συνεπάγεται η εργασία τους.
β) να συμμετέχει στην κατάρτιση και εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης των εργαζομένων σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας.
5. H άσκηση του έργου του τεχνικού ασφάλειας δεν αποκλείει την ανάθεση σε αυτόν από τον εργοδότη και άλλων καθηκόντων πέραν του ελάχιστου ορίου ωρών απασχόλησής ως τεχνικού ασφάλειας.
6. O τεχνικός ασφάλειας έχει κατά την άσκηση του έργου του ηθική ανεξαρτησία απέναντι στον εργοδότη και στους εργαζομένους. Τυχόν διαφωνία του με τον εργοδότη, για θέματα της αρμοδιότητάς του, δεν μπορεί να αποτελέσει λόγο καταγγελίας της σύμβασής του. Σε κάθε περίπτωση η απόλυση του τεχνικού ασφάλειας πρέπει να είναι αιτιολογημένη.
7. O τεχνικός ασφάλειας έχει υποχρέωση να τηρεί το επιχειρησιακό απόρρητο.

 Σε ποιές επιχειρήσεις μπορεί να παρέχει υπηρεσίες τεχνικού ασφαλείας ο ίδιος ο εργοδότης;
Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 4 παράγραφος 2γ του Π.Δ. 17/96, σε επιχειρήσεις χαμηλής επικινδυνότητας (κατηγορία Γ) που απασχολούν μέχρι 50 άτομα προσωπικό, έχουν την δυνατότητα οι ίδιοι οι εργοδότες, εφόσον επιμορφωθούν κατάλληλα, ασχέτως άλλων ειδικών προσόντων, να αναλαμβάνουν τον ρόλο του τεχνικού ασφαλείας. Αυτή η επιμόρφωση πρέπει να γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 6 του Π.Δ. 17/96 και το άρθρο 13 του Ν.1568/85.

 Που και πώς πρέπει να επιμορφωθεί ο εργοδότης για να μπορεί να παρέχει υπηρεσίες τεχνικού ασφαλείας;
Τα σεμινάρια επιμόρφωσης εργοδοτών δεν γίνονται από το Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικών ασφαλίσεων, αλλά από το ΕΛ.ΙΝ.Υ.Α.Ε. (Ελληνικό Ινστιτούτο Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας, τα εγκεκριμένα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Κ.Ε.Κ.) που έχουν πιστοποιηθεί ή από εκπαιδευτικούς ή άλλους Δημόσιους Οργανισμούς, που αποστέλλουν τα προγράμματά τους για έγκριση στο Υπουργείο μας και συγκεκριμένα στο Συμβούλιο Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (Σ.Υ.Α.Ε.), και μετά το πέρας του σεμιναρίου παρέχουν στους εργοδότες πιστοποιητικά που τους δίνουν την δυνατότητα παροχής υπηρεσιών τεχνικού ασφάλειας μόνο όμως στην επιχείρησή τους. Δυνατότητα εκτέλεσης αυτών των σεμιναρίων έχουν και τα Επιμελητήρια και οι Σύλλογοι που είναι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί.

Τεχνικός Ασφαλείας και Γιατρός Εργασίας (Έντυπα)

Έντυπα: 

 Ανάθεση καθηκόντων Τεχνικού Ασφαλείας και Γιατρού εργασίας 
Έντυπο που υπογράφει ο Γιατρός Εργασίας, ο Τεχνικός Ασφαλείας (είτε η ΕΞΥΠΠ), καθώς και η επιχείρηση, με το οποίο γίνεται γνωστοποίηση ανάθεσης καθηκόντων αυτών (Έντυπο 1) Google drive 
 Τροποποίηση στην ανάθεση καθηκόντων Τεχνικού Ασφαλείας και Γιατρού εργασίας
Τροποποιητικό Έντυπο που υπογράφει ο Γιατρός Εργασίας, ο Τεχνικός Ασφαλείας (είτε η ΕΞΥΠΠ), καθώς και η επιχείρηση, με το οποίο γίνεται τροποποίηση της ανάθεσης καθηκόντων αυτών (Έντυπο 1) Google drive
 Ανάθεση καθηκόντων Τεχνικού Ασφαλείας και Γιατρού εργασίας σε επιχείρηση με υποκαταστήματα
Έντυπο που υπογράφει ο Γιατρός Εργασίας, ο Τεχνικός Ασφαλείας (είτε η ΕΞΥΠΠ), καθώς και η επιχείρηση, με το οποίο γίνεται γνωστοποίηση ανάθεσης καθηκόντων αυτών. Αφορά επιχειρήσεις που έχουν υποκαταστήματα (Έντυπο 2) Google drive
 Αποδοχή καθηκόντων Γιατρού εργασίας
Έντυπο που υπογράφει ο Γιατρός Εργασίας, με το οποίο δηλώνει ότι αποδέχεται τα καθήκοντα (Έντυπο 3) Google drive
 Αποδοχή καθηκόντων Τεχνικού Ασφαλείας
Έντυπο που υπογράφει ο Τεχνικός Ασφαλείας, με το οποίο δηλώνει ότι αποδέχεται τα καθήκοντα (Έντυπο 3) Google drive
 Αναγγελία Εργατικού Ατυχήματος
Έντυπο για την αναγγελία εργατικού ατυχήματος στην Επιθεώρηση Εργασίας Google drive
 Έντυπο – Δήλωση Θεώρησης Σχεδίου έργου
Έντυπο – Δήλωση Θεώρησης Σχεδίου και Φακέλου Ασφάλειας και Υγείας στην Επιθεώρηση Εργασίας Google drive
 Σύμβαση Παροχής Υπηρεσιών
Υπόδειγμα Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Τεχνικού Ασφαλείας Google drive
 Υπεύθυνη Δήλωση Γιατρού Εργασίας
Υπεύθυνη Δήλωση Γιατρού Εργασίας Google drive
Οδηγίες σύμφωνα με την Εγκύκλιο 11091/2003 του Υπουργείου Εργασίας σχετικά με  τη διαδικασία αναγγελίας Τ.Α. & Γ.Ε
• Οι επιχειρήσεις που δε διαθέτουν υποκαταστήματα θα συμπληρώνουν το «ΕΝΤΥΠΟ 1».
• Οι επιχειρήσεις που διαθέτουν έστω και ένα υποκατάστημα, για την αποφυγή συμπλήρωσης πολλών εντύπων, θα γνωστοποιούν την ανάθεση καθηκόντων Τ.Α. και Γ.Ε. χρησιμοποιώντας το «ΕΝΤΥΠΟ 2».
• Για τις επιχειρήσεις που διαθέτουν πολλά υποκαταστήματα και απασχολούν περισσότερους από έναν Τ.Α. ή Γ.Ε., θα χρησιμοποιείται το «ΕΝΤΥΠΟ 2», όπου θα αναγράφονται κάθε φορά ομαδοποιημένα τα υποκαταστήματα όπου απασχολείται ο ίδιος Τ.Α. ή/ και Γ.Ε.. Γι’ αυτό το λόγο, στη δεύτερη σελίδα του «ΕΝΤΥΠΟΥ 2» καταργούνται οι επιπλέον στήλες για καταγραφή στοιχείων Τ.Α. και Γ.Ε. πέραν του ενός.
• Εάν ο διαθέσιμος χώρος για την αναγραφή του ωραρίου των Τ.Α. και Γ.Ε. στο «ΕΝΤΥΠΟ 2» δεν επαρκεί, οι υπηρεσίες του Σ.ΕΠ.Ε. να δέχονται τυχόν συνημμένο έντυπο της επιχείρησης με αναλυτικό πρόγραμμα εργασίας.
Επίσης, έχοντας υπόψη το πλήθος των δικαιολογητικών που απαιτούνται από τους πολίτες κάθε φορά που πρόκειται να αναλάβουν τα καθήκοντα του Τ.Α. & Γ.Ε. σε μια επιχείρηση, αποφασίστηκε να μειωθούν στα απολύτως από το νόμο προβλεπόμενα και μάλιστα χωρίς την υποχρέωση να τα καταθέσουν ξανά από τη στιγμή που τα έχουν καταθέσει ήδη μία φορά.
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ Τ.Α.
• Σχετικά με τους ΠΕ Μηχανικούς, θα χρειαστεί να καταθέσουν ένα αντίγραφο του πτυχίου τους και να συμπληρώσουν στο έντυπο τον Α.Μ. του Τ.Ε.Ε.
• Για τις άλλες ειδικότητες (Π.Ε., Τ.Ε. και Δ.Ε.) που θέλουν να ασκήσουν τα καθήκοντα του Τ.Α. θα πρέπει να καταθέσουν αντίγραφο του πτυχίου τους.
• Οι επιχειρήσεις που αναθέτουν τα καθήκοντα του Τ.Α. σε υπαλλήλους τους θα πρέπει να προσκομίζουν και την αποδοχή των καθηκόντων αυτών από τη μεριά του υπαλλήλου.
• Για τους εργοδότες που θα αναλάβουν τα καθήκοντα του Τ.Α. θα πρέπει να καταθέσουν το πιστοποιητικό επιμόρφωσης ή και το αντίγραφο του πτυχίου τους (όπου αυτό απαιτείται).
• Αναφορικά με τους εξωτερικούς συνεργάτες απαιτείται και αντίγραφο σύμβασης παροχής υπηρεσιών Τ.Α.
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ Γ.Ε.
• Αντίγραφο σύμβασης παροχής υπηρεσιών
• Βεβαίωση του Ιατρικού Συλλόγου στον οποίο ανήκει
• Οι Γιατροί που εργάζονται στο Ι.Κ.Α. και θέλουν να αναλάβουν τα καθήκοντα του Γ.Ε. θα πρέπει να προσκομίσουν και βεβαίωση του Ι.Κ.Α. που τους επιτρέπει να εργαστούν και ως Γ.Ε.
• Οι Γιατροί χωρίς ειδικότητα που θέλουν να ασκήσουν τα καθήκοντα του Γ.Ε. θα πρέπει να προσκομίσουν τα στοιχεία εκείνα που αποδεικνύουν επταετή απασχόληση ως Γ.Ε.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ
• Όλα τα δικαιολογητικά (πτυχία, πιστοποιήσεις επιμόρφωσης, κ.λπ.) θα κατατίθενται στο εξής μόνο μία φορά στην αρμόδια υπηρεσία του Σ.ΕΠ.Ε..
• Η συμπλήρωση των εντύπων από τις επιχειρήσεις, θα γίνεται στην υπηρεσία εκείνη του Σ.ΕΠ.Ε. στην αρμοδιότητα της οποίας ανήκει η έδρα ή το υποκατάστημα της επιχείρησης. Για παράδειγμα: μία επιχείρηση που εδρεύει στην Αθήνα και διαθέτει και δύο υποκαταστήματα στο Βόλο και στη Λάρισα θα πρέπει να καταθέσει τα δικαιολογητικά της για την έδρα της επιχείρησης στο ΚΕΠΕΚ της Αθήνας αλλά και για τα υποκαταστήματά της τόσο στο ΚΕΠΕΚ Κεντρικής Ελλάδος για το υποκατάστημα της Λάρισας όσο και στο Τμ. Τεχν. & Υγ. Επιθεώρησης Μαγνησίας για το υποκατάστημα του Βόλου.
• Για κάθε Τ.Α. ή Γ.Ε. που θέλει να αναλάβει καθήκοντα σε κάποια επιχείρηση εφόσον θα έχει καταθέσει για μία φορά τα δικαιολογητικά του, δε θα χρειάζεται να τα ξανακαταθέσει, με την προϋπόθεση ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση (με την οποία συμβάλλεται) ανήκει στο ίδιο ΚΕΠΕΚ με την επιχείρηση που τα είχε καταθέσει για πρώτη φορά. Για την επιβεβαίωση της κατάθεσης θα αρκεί ο αριθμός πρωτοκόλλου της πρώτης κατάθεσης των δικαιολογητικών τους. Το καθεστώς αυτό θα ισχύσει μέχρι την ολοκλήρωση της άμεσης ηλεκτρονικής διασύνδεσης όλων των υπηρεσιών του Σ.ΕΠ.Ε. (εργασία που βρίσκεται σε εξέλιξη). Όταν ολοκληρωθεί η ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των υπηρεσιών του Σ.ΕΠ.Ε. τότε δεν θα ισχύει ο περιορισμός του ίδιου ΚΕΠΕΚ (να σημειωθεί ότι δεν προκύπτει αντίφαση μεταξύ αυτής της παραγράφου και της προηγούμενης όπου υπάρχει ο περιορισμός του ίδιου Τμήματος καθώς η διαδικασία διαπίστωσης του αριθμού πρωτοκόλλου 1ης κατάθεσης δικαιολογητικών Τ.Α. & Γ.Ε. δεν προϋποθέτει τίποτε περισσότερο από ένα τηλεφώνημα. Η συγκεκριμένη ρύθμιση δε θα μπορούσε να ισχύσει και για την κατάθεση δικαιολογητικών των επιχειρήσεων γιατί θα επιβάρυνε κατά πολύ τα ΚΕΠΕΚ και δε θα ήταν εύκολη η επιβεβαίωση και καταγραφή των στοιχείων τους ).
• Για τα απαραίτητα δικαιολογητικά (πτυχίο, ιατρική ειδικότητα, πιστοποιητικά επιμόρφωσης κ.λ.π.) απαιτείται να προσκομίζονται στις υπηρεσίες του Σ.ΕΠ.Ε. φωτοαντίγραφα αλλά και τα πρωτότυπα ώστε να επικυρώνονται από την συγκεκριμένη υπηρεσία την ίδια στιγμή.
• Για οποιαδήποτε αλλαγή προκύπτει στα στοιχεία των επιχειρήσεων (αλλαγές υπευθύνων στην επιχείρηση, αλλαγή διεύθυνσης κ.λ.π.) να ενημερώνεται άμεσα η αρμόδια υπηρεσία του Σ.ΕΠ.Ε. με τη εκ νέου συμπλήρωση των «ΕΝΤΥΠΩΝ 1 & 2».
• Η διαδικασία που θα ακολουθείται σε περίπτωση αλλαγών στα πρόσωπα του Τ.Α. ή/ και Γ.Ε. θα είναι η συμπλήρωση των «ΕΝΤΥΠΩΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ 1 & 2».
• Σχετικά με τις προσωρινές αλλαγές (π.χ. αλλαγή ωραρίου για μία συγκεκριμένη ημέρα) θα πρέπει να ενημερώνεται η αρμόδια Επιθεώρηση Εργασίας από την προηγουμένη με την αποστολή FAX.
• Τα στοιχεία που δηλώνονται στα έντυπα θα πρέπει να είναι αληθή καθώς τα συγκεκριμένα έντυπα επέχουν θέση υπεύθυνης δήλωσης του Ν.1599/1986.

 ΓΝΩΣΣΟΠΟΙΗΣΗ ΑΝΑΘΕΣΗΣ ΚΑΘΗΚΟΝΣΩΝ ΣΕΥΝΙΚΟΤ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ / ΓΙΑΣΡΟΤ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ENTYPO 1 PDF
 ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΝΑΘΕΣΗΣ ΚΑΘΗΚΟΝΤΩΝ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ / ΓΙΑΤΡΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ENTYPO 2 PDF
 ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΡΓΟΥ PDF
 Αναγγελία Εργατικού Ατυχήματος PDF 

 ΒΑΣΙΚΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΣΥΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΩΝ ΜΕ ΤΟ ΣΩΜΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ