Σε μια μελέτη εγκατάστασης κίνησης το ενδιαφέρον μας επικεντρώνεται σε βασικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρικών κινητήρων που έχουν οι μηχανές παραγωγής έργου όπως:
Τάση λειτουργίας
Ονομαστική ισχύ στον άξονά του
Ονομαστικό ρεύμα που απορροφά
Συντελεστή ισχύος
Βαθμό απόδοσης
Σε κάθε μηχανή παραγωγής έργου υπάρχει υποπίνακας κίνησης από τον οποίο ελέγχεται και προστατεύεται η λειτουργία των ηλεκτρικών κινητήρων (ενός ή περισσότερων) της μηχανής παραγωγής έργου.
Τάση λειτουργίας
Ονομαστική ισχύ στον άξονά του
Ονομαστικό ρεύμα που απορροφά
Συντελεστή ισχύος
Βαθμό απόδοσης
Σε κάθε μηχανή παραγωγής έργου υπάρχει υποπίνακας κίνησης από τον οποίο ελέγχεται και προστατεύεται η λειτουργία των ηλεκτρικών κινητήρων (ενός ή περισσότερων) της μηχανής παραγωγής έργου.
Μηχανή παραγωγής έργου με ένα μόνο ηλεκτρικό κινητήρα
Μια σχηματική παράταξη της διάταξης από το Γενικό πίνακα κίνησης μέχρι τον Υποπίνακα κίνησης της μηχανής παραγωγής έργου από όπου τροφοδοτείται ένας μόνο ηλεκτρικός κινητήρας φαίνεται στο παρακάτω σχήμα
Μια σχηματική παράταξη της διάταξης από το Γενικό πίνακα κίνησης μέχρι τον Υποπίνακα κίνησης της μηχανής παραγωγής έργου από όπου τροφοδοτείται ένας μόνο ηλεκτρικός κινητήρας φαίνεται στο παρακάτω σχήμα
Στη διάταξη προστασίας και ελέγχου Α1 που αναχωρεί η γραμμή τροφοδοσίας από το Γενικό πίνακα κίνησης προς τον Υποπίνακα κίνησης της μηχανής παραγωγής έργου μπορεί εναλλακτικά να χρησιμοποιηθεί:
1.Διακόπτης φορτίου και ασφάλεια τήξης (diazed ή μαχαιρωτή)
2.Αυτόματος διακόπτης ισχύος
Στη διάταξη προστασίας και ελέγχου Α2 στον Υποπίνακα κίνησης και όταν τροφοδοτείται ένας μόνο ηλεκτρικός κινητήρας μπορεί εναλλακτικά να χρησιμοποιηθεί:
1.Διακόπτης φορτίου και ασφάλεια τήξης (diazed ή μαχαιρωτή ) ή
αυτόματη ασφάλεια τύπου D
2.Αυτόματος διακόπτης ισχύος
3.Μαγνητοθερμικό
1.Διακόπτης φορτίου και ασφάλεια τήξης (diazed ή μαχαιρωτή)
2.Αυτόματος διακόπτης ισχύος
Στη διάταξη προστασίας και ελέγχου Α2 στον Υποπίνακα κίνησης και όταν τροφοδοτείται ένας μόνο ηλεκτρικός κινητήρας μπορεί εναλλακτικά να χρησιμοποιηθεί:
1.Διακόπτης φορτίου και ασφάλεια τήξης (diazed ή μαχαιρωτή ) ή
αυτόματη ασφάλεια τύπου D
2.Αυτόματος διακόπτης ισχύος
3.Μαγνητοθερμικό
Στη διάταξη εκκίνησης αστέρα τριγώνου Υ/Δ στον υποπίνακα κίνησης μπορεί εναλλακτικά να χρησιμοποιηθεί:
1.Τρία ρελέ ισχύος (γενικό, αστέρα και τριγώνου) με ένα θερμικό προστασίας των τυλιγμάτων του κινητήρα, όταν η διάταξη προστασίας Α2 είναι ο συνδιασμός Διακόπτη φορτίου και ασφάλεια τήξης (diazed ή μαχαιρωτή ) ή αυτόματη ασφάλεια τύπου D
2.Μόνο τρία ρελέ όταν η διάταξη προστασίας Α2 είναι Αυτόματος διακόπτης ισχύος ή Μαγνητοθερμικό
1.Τρία ρελέ ισχύος (γενικό, αστέρα και τριγώνου) με ένα θερμικό προστασίας των τυλιγμάτων του κινητήρα, όταν η διάταξη προστασίας Α2 είναι ο συνδιασμός Διακόπτη φορτίου και ασφάλεια τήξης (diazed ή μαχαιρωτή ) ή αυτόματη ασφάλεια τύπου D
2.Μόνο τρία ρελέ όταν η διάταξη προστασίας Α2 είναι Αυτόματος διακόπτης ισχύος ή Μαγνητοθερμικό
Μηχανή παραγωγής έργου με περισσότερους από ένα κινητήρες
Στη περίπτωση αυτή όπου από τον Υποπίνακα κίνησης τροφοδοτούνται περισσότεροι από ένας κινητήρες, τότε επιπλέον στον Υποπίνακα κίνησης θα πρέπει πριν τις αναχωρήσεις να υπάρχει και γενική διάταξη προστασίας και ελέγχου Α2 όπως φαίνεται στο παραπάνω σχήμα
Για τις διατάξεις Α1,Α2,Α3….Αn και τις διατάξεις Υ/Δ εκκίνησης των κινητήρων ισχύει ότι αναφέραμε στα προηγούμενα όταν έχουμε Υποπίνακα κίνησης με ένα μόνο κινητήρα.
Για τις διατάξεις Α1,Α2,Α3….Αn και τις διατάξεις Υ/Δ εκκίνησης των κινητήρων ισχύει ότι αναφέραμε στα προηγούμενα όταν έχουμε Υποπίνακα κίνησης με ένα μόνο κινητήρα.
Εκλογή κινητήραΓια την κατάλληλη εκλογή κινητήρα θα πρέπει να ξέρουμε τα εξής:
Την ισχύ της γραμμής
Τον τρόπο μετάδοσης της κίνησης από το κινητήρα στο φορτίο
Τον αριθμό στροφών του κινητήρα
Το είδος του κινητήρα που θα χρησιμοποιήσουμε
Την ισχύ της γραμμής
Τον τρόπο μετάδοσης της κίνησης από το κινητήρα στο φορτίο
Τον αριθμό στροφών του κινητήρα
Το είδος του κινητήρα που θα χρησιμοποιήσουμε
Καθορισμός ισχύος κινητήρων
Ο κάθε κινητήρας έχει μια πινακίδα στην οποία αναγράφονται όλα τα στοιχεία του (τάση, στροφές, ένταση, βαθμός απόδοσης, συντελεστής ισχύος και ισχύς)
Η ισχύς του κινητήρα δίνεται σε KW ή ΗΡ. Για να μετατρέψουμε τα KW σε HP ή αντίθετα θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι:
1KW=1,36HP και 1HP=0,736KW
Αυτό που θα πρέπει να προσέξουμε είναι στην επιλογή της ισχύος του κινητήρα να μην είναι πολύ μεγαλύτερη ούτε μικρότερη από την ισχύ του φορτίου.
Ο κάθε κινητήρας έχει μια πινακίδα στην οποία αναγράφονται όλα τα στοιχεία του (τάση, στροφές, ένταση, βαθμός απόδοσης, συντελεστής ισχύος και ισχύς)
Η ισχύς του κινητήρα δίνεται σε KW ή ΗΡ. Για να μετατρέψουμε τα KW σε HP ή αντίθετα θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι:
1KW=1,36HP και 1HP=0,736KW
Αυτό που θα πρέπει να προσέξουμε είναι στην επιλογή της ισχύος του κινητήρα να μην είναι πολύ μεγαλύτερη ούτε μικρότερη από την ισχύ του φορτίου.
Αν είναι μεγαλύτερη θα έχουμε μικρό βαθμό απόδοσης και συντελεστή ισχύος, και αυτό είναι αντιοικονομικό.
Αν είναι μικρότερη τότε θα τον υπερφορτώσουμε με αποτέλεσμα να καεί.
Γενικά
Οι εγκαταστάσεις κίνησης είναι συνήθως ορατές και κατασκευάζονται με χαλυβδοσωλήνες. Για την κατασκευή τους ακολουθείται η ίδια διαδικασία με τις εγκαταστάσεις φωτισμού.
Οι εγκαταστάσεις κίνησης είναι συνήθως ορατές και κατασκευάζονται με χαλυβδοσωλήνες. Για την κατασκευή τους ακολουθείται η ίδια διαδικασία με τις εγκαταστάσεις φωτισμού.
Σχεδιάζουμε το σχέδιο της εγκατάστασης βάζοντας τα μηχανήματα στην κατάλληλη θέση.
Χαράζουμε τις γραμμές προβλέποντας για κάθε μηχάνημα και ένα μερικό πίνακα κίνησης ο οποίος θα έχει τις ασφάλειες, τους διακόπτες και τα άλλα όργανα χειρισμού και προστασίας του κινητήρα
Ο αριθμός των αγωγών τροφοδότησης των κινητήρων θα πρέπει να είναι 3 και ένας αγωγός γείωσης
Για τους κινητήρες που ξεκινούν με διακόπτη αστέρα τριγώνου απαιτούνται 6 αγωγοί από τον κινητήρα μέχρι το μερικό πίνακα χειρισμού ή μέχρι το διακόπτη Υ/Δ, καθώς επίσης και ένας αγωγός γείωσης
Διατομή αγωγών
Η διατομή των αγωγών θα πρέπει να υπολογιστεί σε ένταση κατά 1,25 φορές μεγαλύτερη από την ονομαστική ένταση λειτουργίας του κινητήρα (η οποία είναι γραμμένη πάνω στην πινακίδα του) δεδομένου ότι θα διαρρέεται από το ρεύμα εκκίνησης του κινητήρα
Αν μια γραμμή τροφοδοτεί π.χ 3 κινητήρες με ονομαστικές εντάσεις Ι1,Ι2,Ι3, τότε :
Αν οι κινητήρες δεν ξεκινούν μαζί, η διατομή της γραμμής θα πρέπει να υπολογιστεί για ένταση:
1,25Ι1+Ι2+Ι3 όπου Ι1 η λαμβάνεται η μεγαλύτερη ένταση από τις τρεις
Αν οι κινητήρες ξεκινούν μαζί, η διατομή της γραμμής θα πρέπει να υπολογιστεί για ένταση:
1,25Ι1+1,25Ι2+1,25Ι3
Αν ένας κινητήρας προβλέπεται να έχει πολύ συχνές εκκινήσεις θα πρέπει να εκλέγεται μεγαλύτερη διατομή καλωδίου δεδομένου ότι θα διαρρέεται συχνά από το ρεύμα εκκίνησης του κινητήρα
Η διατομή των αγωγών θα πρέπει να υπολογιστεί σε ένταση κατά 1,25 φορές μεγαλύτερη από την ονομαστική ένταση λειτουργίας του κινητήρα (η οποία είναι γραμμένη πάνω στην πινακίδα του) δεδομένου ότι θα διαρρέεται από το ρεύμα εκκίνησης του κινητήρα
Αν μια γραμμή τροφοδοτεί π.χ 3 κινητήρες με ονομαστικές εντάσεις Ι1,Ι2,Ι3, τότε :
Αν οι κινητήρες δεν ξεκινούν μαζί, η διατομή της γραμμής θα πρέπει να υπολογιστεί για ένταση:
1,25Ι1+Ι2+Ι3 όπου Ι1 η λαμβάνεται η μεγαλύτερη ένταση από τις τρεις
Αν οι κινητήρες ξεκινούν μαζί, η διατομή της γραμμής θα πρέπει να υπολογιστεί για ένταση:
1,25Ι1+1,25Ι2+1,25Ι3
Αν ένας κινητήρας προβλέπεται να έχει πολύ συχνές εκκινήσεις θα πρέπει να εκλέγεται μεγαλύτερη διατομή καλωδίου δεδομένου ότι θα διαρρέεται συχνά από το ρεύμα εκκίνησης του κινητήρα
1.ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΡΕΥΜΑΤΟΣ ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Ηλεκτρικός τριφασικός κινητήρας ισχύος 10KW, συνδεσμολογίας τριγώνου τροφοδοτείται με τάση 400V. Να βρεθεί η ονομαστική ένταση του ρεύματος αν ο συντελεστής ισχύος είναι συνφ=0,85 και ο βαθμός απόδοσης n=0,8 (80%)
Λύση:
Ανεξάρτητα από τη συνδεσμολογία του κινητήρα η ένταση του ρεύματος γραμμής του θα είναι:
Ι=Pηλ/(√3*U*συνφ)=Pμηχ/(√3*U*συνφ*n)=10000/(1,73*400*0,85*0,8)= 21,25A
Ηλεκτρικός τριφασικός κινητήρας ισχύος 10KW, συνδεσμολογίας τριγώνου τροφοδοτείται με τάση 400V. Να βρεθεί η ονομαστική ένταση του ρεύματος αν ο συντελεστής ισχύος είναι συνφ=0,85 και ο βαθμός απόδοσης n=0,8 (80%)
Λύση:
Ανεξάρτητα από τη συνδεσμολογία του κινητήρα η ένταση του ρεύματος γραμμής του θα είναι:
Ι=Pηλ/(√3*U*συνφ)=Pμηχ/(√3*U*συνφ*n)=10000/(1,73*400*0,85*0,8)= 21,25A
Προσεγγιστικός (πρακτικός) τρόπος υπολογισμού του ρεύματος
Χρησιμοποιούμε τους παρακάτω τύπους οι οποίοι ισχύουν με μεγαλύτερη ακρίβεια στις μεσαίες ισχείς:
Ι(Α)=1,8Ρμηχ(ΗΡ) και Ι(Α)=2Ρμηχ(KW)
όπου Pμηχ είναι η μηχανική ισχύς
Χρησιμοποιούμε τους παρακάτω τύπους οι οποίοι ισχύουν με μεγαλύτερη ακρίβεια στις μεσαίες ισχείς:
Ι(Α)=1,8Ρμηχ(ΗΡ) και Ι(Α)=2Ρμηχ(KW)
όπου Pμηχ είναι η μηχανική ισχύς
Υπολογισμός ρεύματος εκκίνησης
Είναι γνωστό το μειονέκτημα που έχουν οι ασύγχρονοι τριφασικοί κινητήρες στην εκκίνησή τους να τραβούν μέχρι και 6-7 φορές το ονομαστικό τους ρεύμα (ρεύμα στην κανονική λειτουργία).
Είναι γνωστό το μειονέκτημα που έχουν οι ασύγχρονοι τριφασικοί κινητήρες στην εκκίνησή τους να τραβούν μέχρι και 6-7 φορές το ονομαστικό τους ρεύμα (ρεύμα στην κανονική λειτουργία).
Την ένταση αυτή την βρίσκουμε από τις παρακάτω σχέσεις:
Τριφασικοί κινητήρες βραχυκυκλωμένου δρομέα
α) Για απευθείας εκκίνηση με πλήρη τάση δικτύου
Ιεκ=6Ικαν ή Ιεκ=9P(HP) ή Ιεκ=12P(KW)
β) Για εκκίνηση με διακόπτη αστέρα-τριγώνου
Ιεκ=2Ικαν ή Ιεκ=3P(HP) ή Ιεκ=4P(KW)
Βλέπουμε δηλαδή ότι η εκκίνηση κινητήρα με διακόπτη αστέρα-τριγώνου μειώνει το ρεύμα εκκίνησης στο 1/3
Τριφασικοί δακτυλιοφόροι κινητήρες
Ιεκ=1,25Ικαν ή Ιεκ=1,9P(HP) ή Ιεκ=2,5P(KW)
Τριφασικοί κινητήρες βραχυκυκλωμένου δρομέα
α) Για απευθείας εκκίνηση με πλήρη τάση δικτύου
Ιεκ=6Ικαν ή Ιεκ=9P(HP) ή Ιεκ=12P(KW)
β) Για εκκίνηση με διακόπτη αστέρα-τριγώνου
Ιεκ=2Ικαν ή Ιεκ=3P(HP) ή Ιεκ=4P(KW)
Βλέπουμε δηλαδή ότι η εκκίνηση κινητήρα με διακόπτη αστέρα-τριγώνου μειώνει το ρεύμα εκκίνησης στο 1/3
Τριφασικοί δακτυλιοφόροι κινητήρες
Ιεκ=1,25Ικαν ή Ιεκ=1,9P(HP) ή Ιεκ=2,5P(KW)
2. Υπολογισμός της διατομής γραμμής τροφοδότησης του κινητήρα
Ο υπολογισμός των διακλαδώσεων από όπου τροφοδοτούνται οι κινητήρες γίνεται με βάση την ένταση του ρεύματος που τραβάει ο κινητήρας κατά 25% όμως μεγαλύτερη από την κανονική ένταση
Η προσαύξηση αυτή γίνεται για να ληφθεί υπόψη η αυξημένη ζήτηση ρεύματος κατά την εκκίνηση του κινητήρα
Έτσι λοιπόν με αυτή την παραδοχή από τον παρακάτω πίνακα 52-Κ1 εκλέγω τη διατομή του καλωδίου
Αν η θερμοκρασία λειτουργίας του αγωγού είναι μεγαλύτερη από τη θερμοκρασία περιβάλλοντος (30οC) τότε διορθώνουμε το ρεύμα που υπολογίστηκε χρησιμοποιώντας τον παρακάτω πίνακα διόρθωσης τιμών 52-Δ1
Αν η θερμοκρασία λειτουργίας του αγωγού είναι μεγαλύτερη από τη θερμοκρασία περιβάλλοντος (30οC) τότε διορθώνουμε το ρεύμα που υπολογίστηκε χρησιμοποιώντας τον παρακάτω πίνακα διόρθωσης τιμών 52-Δ1
Υπολογισμός πτώσης τάσης Κατά τη μεταφορά της ηλεκτρικής ενέργειας στους καταναλωτές λόγω της ωμικής και επαγωγικής αντίστασης της γραμμής τροφοδοσίας έχουμε πάνω στην ίδια τη γραμμή μια πτώση τάσης
Η πτώση τάσης δεν πρέπει να ξεπερνά κάποια όριαΣε γραμμές κίνησης (3φ κινητήρες): 4% της τάσης παροχής, δηλαδή u=400*4/100=16 V
Σε γραμμές κίνησης (1φ κινητήρες): 4% της τάσης παροχής, δηλαδή u=230*4/100=9,2 V
Η πτώση τάσης δεν πρέπει να ξεπερνά κάποια όριαΣε γραμμές κίνησης (3φ κινητήρες): 4% της τάσης παροχής, δηλαδή u=400*4/100=16 V
Σε γραμμές κίνησης (1φ κινητήρες): 4% της τάσης παροχής, δηλαδή u=230*4/100=9,2 V
Έστω ότι έχουμε να τροφοδοτήσουμε με κοινή γραμμή 3 κινητήρες με διαφορετική ηλεκτρική ισχύ και συντελεστές ισχύος όπως παρακάτω:
Ρ1=5KW συνφ1=0,82
Ρ2=6KW συνφ2=0,78
Ρ3=4KW συνφ3=0,80
σε αποστάσεις λ1= 10m, λ1= 16m, λ1= 20m
Να βρεθεί η διατομή της γραμμής τροφοδότησης
Ρ1=5KW συνφ1=0,82
Ρ2=6KW συνφ2=0,78
Ρ3=4KW συνφ3=0,80
σε αποστάσεις λ1= 10m, λ1= 16m, λ1= 20m
Να βρεθεί η διατομή της γραμμής τροφοδότησης
Σύμφωνα με τους τύπους έχουμε:
Ι1=P1/(√3*U*συνφ1)=5000/(1,73*400*0,82)=8,81A
Ι2=P2/(√3*U*συνφ2)=6000/(1,73*400*0,78)=11,11A
Ι3=P3/(√3*U*συνφ3)=4000/(1,73*400*0,80)=7,22A
I=I1+1,25*I2+I3=8,81+(1,25*11,11)+7,22=29,9 A
Εκλέγω από τον πίνακα 52-Κ1 διατομή 6mm2
Η εκλογή της διατομής για την παροχή κάθε κινητήρα ξεχωριστά γίνεται με το ρεύμα καθενός προσαυξημένο κατά 1,25
Ι1=P1/(√3*U*συνφ1)=5000/(1,73*400*0,82)=8,81A
Ι2=P2/(√3*U*συνφ2)=6000/(1,73*400*0,78)=11,11A
Ι3=P3/(√3*U*συνφ3)=4000/(1,73*400*0,80)=7,22A
I=I1+1,25*I2+I3=8,81+(1,25*11,11)+7,22=29,9 A
Εκλέγω από τον πίνακα 52-Κ1 διατομή 6mm2
Η εκλογή της διατομής για την παροχή κάθε κινητήρα ξεχωριστά γίνεται με το ρεύμα καθενός προσαυξημένο κατά 1,25
ΠΡΟΣΟΧΗ
Από τα προηγούμενα βλέπω ότι το άθροισμα των ρευμάτων των κινητήρων είναι: Ι1+Ι2+Ι3=8,81+11,11+7,22= 27,14 Α
Αυτός είναι ο γρήγορος και προσεγγιστικός τρόπος υπολογισμού του συνολικού ρεύματος.
Ο ακριβής τρόπος υπολογισμού του συνολικού ρεύματος κινητήρων που έχουν διαφορετικό συνφ είναι:
Η βατική συνιστώσα του ρεύματος είναι:
Ι1συνφ1*Ι2συνφ2*Ι3συνφ3=8,81*0,82+11,11*0,78+7,22*0,8=7,22+8,66+5,77=21,65 Α
Η άεργη συνιστώσα του ρεύματος είναι:
Ι1ημφ1*Ι2ημφ2*Ι3ημφ3=8,81*0,57+11,11*0,62+7,22*0,59=5.02+6,88+4,26=16,16 Α
Το ολικό ρεύμα γραμμής είναι Ι = τετρ.ρίζα ((Ιβατικό)2 + (Ιάεργο)2)=τετρ.ρίζα(468,72+268,26)= 27,15 Α
Βλέπω ότι οι δύο υπολογισμοί οδηγούν στο ίδιο περίπου αποτέλεσμα. Γι’αυτό στη συνέχεια οι υπολογισμοί θα γίνονται με τον πρώτο γρήγορο τρόπο.
Από τα προηγούμενα βλέπω ότι το άθροισμα των ρευμάτων των κινητήρων είναι: Ι1+Ι2+Ι3=8,81+11,11+7,22= 27,14 Α
Αυτός είναι ο γρήγορος και προσεγγιστικός τρόπος υπολογισμού του συνολικού ρεύματος.
Ο ακριβής τρόπος υπολογισμού του συνολικού ρεύματος κινητήρων που έχουν διαφορετικό συνφ είναι:
Η βατική συνιστώσα του ρεύματος είναι:
Ι1συνφ1*Ι2συνφ2*Ι3συνφ3=8,81*0,82+11,11*0,78+7,22*0,8=7,22+8,66+5,77=21,65 Α
Η άεργη συνιστώσα του ρεύματος είναι:
Ι1ημφ1*Ι2ημφ2*Ι3ημφ3=8,81*0,57+11,11*0,62+7,22*0,59=5.02+6,88+4,26=16,16 Α
Το ολικό ρεύμα γραμμής είναι Ι = τετρ.ρίζα ((Ιβατικό)2 + (Ιάεργο)2)=τετρ.ρίζα(468,72+268,26)= 27,15 Α
Βλέπω ότι οι δύο υπολογισμοί οδηγούν στο ίδιο περίπου αποτέλεσμα. Γι’αυτό στη συνέχεια οι υπολογισμοί θα γίνονται με τον πρώτο γρήγορο τρόπο.
Επίσης ο ακριβής τρόπος υπολογισμού του συνολικού συνφ κινητήρων που έχουν διαφορετικό συνφ είναι:Το μέσο συνφ των κινητήρων θα είναι: συνφm=Iβατικό/Ιολ=22,75/28,38= 0,8
Ο γρήγορος τρόπος υπολογισμού του συνολικού συνφ κινητήρων που έχουν διαφορετικό συνφ είναι:
συνφm=(συνφ1+συνφ2+συνφ3)/3=(0,82+0,78+0,8)/3= 0,8
Βλέπω ότι πάλι οδηγούμαστε στο ίδιο αποτέλεσμα
Ο γρήγορος τρόπος υπολογισμού του συνολικού συνφ κινητήρων που έχουν διαφορετικό συνφ είναι:
συνφm=(συνφ1+συνφ2+συνφ3)/3=(0,82+0,78+0,8)/3= 0,8
Βλέπω ότι πάλι οδηγούμαστε στο ίδιο αποτέλεσμα
Η πτώση τάσης της παροχής δίνεται από τον τύποu=ρ*√3(Ι1*λ1*συνφ1+Ι2*λ2*συνφ2+Ι3*λ3*συνφ3)/S
Αν βάλω τις τιμές θα βρω u=1,01V
Λόγω της κατά κανόνα μεγάλης ισχύος των μηχανημάτων και για μεγαλύτερη ασφάλεια αποφεύγεται η τροφοδότηση αυτών με μια γραμμή.
Στην ιδεώδη εγκατάσταση κάθε μηχάνημα τροφοδοτείται από ιδιαίτερη γραμμή.
Συνήθως μοιράζουμε τα μηχανήματα σε κατηγορίες ισχύος και τα τροφοδοτούμε ανά δύο ή τρία εφόσον δεν υπερβαίνουν συνολικά τα 7 KW ανά γραμμή
Στην ιδεώδη εγκατάσταση κάθε μηχάνημα τροφοδοτείται από ιδιαίτερη γραμμή.
Συνήθως μοιράζουμε τα μηχανήματα σε κατηγορίες ισχύος και τα τροφοδοτούμε ανά δύο ή τρία εφόσον δεν υπερβαίνουν συνολικά τα 7 KW ανά γραμμή
3-Εκλογή ασφάλειαςΟ διακόπτης φορτίου δεν περιέχει ηλεκτρομαγνητικά στοιχεία και επομένως δεν προστατεύει τον κινητήρα από βραχυκύκλωμα, γι’αυτό τοποθετούμε πριν από αυτόν ασφάλειες
Η επιλογή της ασφάλειας
Η επιλογή της ασφάλειας
Για την προστασία των ηλεκτρικών κινητήρων δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ασφάλειες τύπου gG που χρησιμοποιούνται στα κυκλώματα φωτισμού και πριζών.
Λόγω του μεγάλου ρεύματος εκκίνησης των κινητήρων οι ασφάλειες τύπου gG θα αντιδρούσαν και έτσι δεν θα άφηναν τον κινητήρα να δουλέψει.
Γι’ αυτό το λόγο χρησιμοποιούμε ασφάλειες τύπου αΜ (παλιά βραδείας τήξης) , οι οποίες δεν αντιδρούν στα αυξημένα ρεύματα εκκίνησης.
Οι ασφάλειες όμως αυτές δεν προστατεύουν τον κινητήρα από υπερφόρτηση παρά μόνο από βραχυκύκλωμα για το λόγο ότι η αντίδρασή τους σε περίπτωση υπερφόρτισης γίνεται σε χρόνο που ο κινητήρας έχει υποστεί πλέον βλάβη από υπερθέρμανση.
Τη δουλειά αυτή, δηλαδή την προστασία του κινητήρα από υπερφόρτιση την αναλαμβάνουν τα θερμικά.
Αν αντί για τηκτές ασφάλειες αΜ βάλουμε αυτόματες αυτές θα πρέπει να είναι τύπου D ή Κ
Λόγω του μεγάλου ρεύματος εκκίνησης των κινητήρων οι ασφάλειες τύπου gG θα αντιδρούσαν και έτσι δεν θα άφηναν τον κινητήρα να δουλέψει.
Γι’ αυτό το λόγο χρησιμοποιούμε ασφάλειες τύπου αΜ (παλιά βραδείας τήξης) , οι οποίες δεν αντιδρούν στα αυξημένα ρεύματα εκκίνησης.
Οι ασφάλειες όμως αυτές δεν προστατεύουν τον κινητήρα από υπερφόρτηση παρά μόνο από βραχυκύκλωμα για το λόγο ότι η αντίδρασή τους σε περίπτωση υπερφόρτισης γίνεται σε χρόνο που ο κινητήρας έχει υποστεί πλέον βλάβη από υπερθέρμανση.
Τη δουλειά αυτή, δηλαδή την προστασία του κινητήρα από υπερφόρτιση την αναλαμβάνουν τα θερμικά.
Αν αντί για τηκτές ασφάλειες αΜ βάλουμε αυτόματες αυτές θα πρέπει να είναι τύπου D ή Κ
4.ΕΚΛΟΓΗ ΔΙΑΚΟΠΤΩΝΤο ονομαστικό ρεύμα των διακοπτών πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσο με το ονομαστικό ρεύμα των ασφαλειών και να διακόπτουν το μέγιστο επιτρεπόμενο ρεύμα συνεχούς λειτουργίας των αγωγών που ελέγχουν
5.ΕΚΛΟΓΗ ΡΕΛΕ-ΘΕΡΜΙΚΟΥ
Η ρύθμιση του θερμικού γίνεται στην ονομαστική ένταση του ρεύματος του κινητήρα εάν αυτός ξεκινά υπό πλήρη τάση δικτύου και στο 0,58 του ονομαστικού ρεύματος εάν ξεκινά με αυτόματο διακόπτη αστέρα τριγώνου
Η περιοχή ρύθμισης που θα έχει το θερμικό που θα επιλέξουμε θα πρέπει να περιέχει στο μέσο περίπου την τιμή που θα το ρυθμίσουμε
Η ρύθμιση του θερμικού γίνεται στην ονομαστική ένταση του ρεύματος του κινητήρα εάν αυτός ξεκινά υπό πλήρη τάση δικτύου και στο 0,58 του ονομαστικού ρεύματος εάν ξεκινά με αυτόματο διακόπτη αστέρα τριγώνου
Η περιοχή ρύθμισης που θα έχει το θερμικό που θα επιλέξουμε θα πρέπει να περιέχει στο μέσο περίπου την τιμή που θα το ρυθμίσουμε
Πίνακας επιλογής ρελέ ισχύος και θερμικών αυτόματου διακόπτη Υ/Δ στην εκκίνηση ασύγχρονων τριφασικών κινητήρων βραχυκυκλωμένου δρομέα
Ο πίνακας 4.1.1 που ακολουθεί δίνει την επιλογή ρελέ ισχύος και θερμικών που θα χρειαστούν για τον αυτόματο διακόπτη Υ/Δ στην εκκίνηση ασύγχρονων τριφασικών κινητήρων βραχυκυκλωμένου δρομέα
Τα στοιχεία δίνονται με βάση την ισχύ του κινητήρα και το ονομαστικό ρεύμα του.
Οι κωδικοί των ρελέ και θερμικών που δίνονται στον πίνακα αφορούν τα στοιχεία τωνπινάκων 2.2.17
Ο πίνακας 4.1.1 που ακολουθεί δίνει την επιλογή ρελέ ισχύος και θερμικών που θα χρειαστούν για τον αυτόματο διακόπτη Υ/Δ στην εκκίνηση ασύγχρονων τριφασικών κινητήρων βραχυκυκλωμένου δρομέα
Τα στοιχεία δίνονται με βάση την ισχύ του κινητήρα και το ονομαστικό ρεύμα του.
Οι κωδικοί των ρελέ και θερμικών που δίνονται στον πίνακα αφορούν τα στοιχεία τωνπινάκων 2.2.17
6.Εκλογή χαλυβδοσωλήνων
Οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις και κυρίως οι εγκαταστάσεις κίνησης γίνονται εξωτερικές.
Οι αγωγοί και τα καλώδια που καταλήγουν στους σωλήνες θα πρέπει να προφυλάσσονται από χαλυβδοσωλήνες
Η εκλογή της διαμέτρου τους γίνεται σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα
Οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις και κυρίως οι εγκαταστάσεις κίνησης γίνονται εξωτερικές.
Οι αγωγοί και τα καλώδια που καταλήγουν στους σωλήνες θα πρέπει να προφυλάσσονται από χαλυβδοσωλήνες
Η εκλογή της διαμέτρου τους γίνεται σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα
Τα φορτία της ηλεκτρικής βιομηχανικής εγκατάστασης που μελετάμε φαίνονται στο παρακάτω σχήμα.
Έχουμε δύο υποπίνακες, ο ένας είναι για τον φωτισμό και περιέχει τις 4 πρώτες γραμμές και ο άλλος για τους τριφασικούς κινητήρες και περιέχει τις γραμμές 5,6,7,8.
Εμείς θα ασχοληθούμε με τον υποπίνακα κίνησης στον οποίο θα υπολογίσουμε το παροχικό του καλώδιο.
Στον πίνακα δίνεται ο αριθμός γραμμής του φορτίου, το είδος του φορτίου, η ισχύ του φορτίου, το συνφ του φορτίου, ο αριθμός φάσεων τροφοδοσίας του κάθε φορτίου, το μήκος της γραμμής από τον πίνακα διανομής για κάθε φορτίο, η επιτρεπόμενη πτώση τάσης σε κάθε περίπτωση και ο βαθμός απόδοσης κάθε φορτίου.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Η ισχύς που γράφει στο ταμπελάκι του ο κινητήρας είναι η μηχανική του ισχύς, δηλαδή αυτή που βγάζει στον άξονά του και όχι η ηλεκτρική ισχύς που του προσφέρει το δίκτυο.
Ισχύς κινητήρων
Η ισχύς των κινητήρων που δίνεται στον παραπάνω πίνακα είναι η ισχύ που αποδίδουν οι κινητήρες στο φορτίο και λέγεται μηχανική ισχύς Ρμηχ. Δίνονται σε ίππους (Ηp) και εμείς θα τις μετατρέψουμε σε KW, ξέροντας ότι 1Hp=0,736 KW
Η ισχύ που απορροφούν οι κινητήρες από το δίκτυο λέγεται ηλεκτρική ισχύς Ρηλ και δίνεται από τον τύπο: Ρηλ=Ρμηχ/n , όπου n ο βαθμός απόδοσης των κινητήρων.
Παρακάτω υπολογίζεται η ισχύ που απορροφά κάθε κινητήρας:
ΓΡΑΜΜΗ 5: (Τριφασικός κινητήρας 1.2 HP=0,88KW)
Η ισχύ που απορροφά ο μονοφασικός κινητήρας με βαθμό απόδοσης n=0,82 είναι:
Ρηλ=Ρμηχ/n=880W/0,82=1073,1W
ΓΡΑΜΜΗ 6: (Τριφασικός κινητήρας 4.6 HP=3,39KW)
Η ισχύ που απορροφά ο μονοφασικός κινητήρας με βαθμό απόδοσης n=0,85 είναι:
Ρηλ=Ρμηχ/n=3390W/0,85=3988,2W
ΓΡΑΜΜΗ 7: (Τριφασικός κινητήρας 23 HP=16,93KW)
Η ισχύ που απορροφά ο μονοφασικός κινητήρας με βαθμό απόδοσης n=0,9 είναι:
Ρηλ=Ρμηχ/n=16930W/0,9=18811,1W
ΓΡΑΜΜΗ 8: (Τριφασικός κινητήρας 160 HP=117,76KW)
Η ισχύ που απορροφά ο μονοφασικός κινητήρας με βαθμό απόδοσης n=0,92 είναι:
Ρηλ=Ρμηχ/n=117760W/0,92=128000W
1. Ονομαστική ένταση ρεύματος κάθε γραμμής
Παρακάτω υπολογίζονται οι ονομαστικές εντάσεις ρεύματος που διαρρέουν κάθε γραμμή της εγκατάστασης.
ΓΡΑΜΜΗ 5: (Τριφασικός κινητήρας 1.2 HP=0,88KW)
H ονομαστική ένταση ρεύματος που διαρρέει την τριφασική γραμμή 5 δίνεται από τη σχέση :
ΓΡΑΜΜΗ 6: (Τριφασικός Κινητήρας 4.6 HP=3,39KW)
H ονομαστική ένταση ρεύματος που διαρρέει την τριφασική γραμμή 6 είναι:
ΓΡΑΜΜΗ 7: (Τριφασικός Κινητήρας 23 HP=16,93KW)
H ονομαστική ένταση ρεύματος που διαρρέει την τριφασική γραμμή 7 είναι:
ΓΡΑΜΜΗ 8: (Τριφασικός Κινητήρας 160 HP=117,76KW)
H ονομαστική ένταση ρεύματος που διαρρέει την τριφασική γραμμή 8 είναι:
Στον παρακάτω πίνακα δίνονται οι ηλεκτρικές ισχείς και οι ονομαστικές εντάσεις ρεύματος κάθε κινητήρα.
2. Η ∆ΙΑΤΟΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΙ∆ΟΣ ΤΩΝ ΑΓΩΓΩΝ
Παρακάτω γίνεται υπολογισμός της διατομής αγωγών για την ηλεκτρολογική εγκατάσταση που μελετάμε.
Η τροφοδοσία των κινητήρων θα γίνει με πολυπολικά καλώδια μόνωσης PVC μέσα σε εντοιχισμένους σωλήνες
Η τροφοδοσία των κινητήρων θα γίνει με πολυπολικά καλώδια μόνωσης PVC μέσα σε εντοιχισμένους σωλήνες
Ο υπολογισμός της διατομής αγωγών γίνεται με δύο τρόπους:
i) Μέθοδος ασφαλούς λειτουργίας και
ii) μέθοδος επιτρεπόμενης πτώσης τάσης.
Με την μέθοδο ασφαλούς λειτουργίας επιλέγεται η διατομή των αγωγών από ειδικό πίνακα σύμφωνα τους κανονισμούς των ΕΗΕ.
Ο πίνακας των κανονισμών των ΕΗΕ που δίνει τις ελάχιστες επιτρεπόμενες διατομές αγωγών σύμφωνα με την ένταση ρεύματος που διαρρέει τη γραμμή και το είδος της γραμμής φαίνεται παρακάτω.
Στην συνέχεια με την μέθοδο της επιτρεπόμενης πτώσης τάσης.
Η επιτρεπόμενη πτώση τάσης από το μετρητή της ΔΕΗ μέχρι και τον τελευταίο καταναλωτή δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 4% της τάσης τροφοδοσίας.
Εμείς θα υπολογίσουμε τις διατομές για μέγιστη πτώση τάσης στους κινητήρες 2% και για το παροχικό καλώδιο του υποπίνακα κίνησης 1% (το 1% που περισσεύει είναι για το παροχικό καλώδιο του Γενικού πίνακα της εγκατάστασης.
Εξετάζεται αν οι αγωγοί που επιλέξαμε με την πρώτη μέθοδος ικανοποιούν τα κριτήρια της μέγιστης πτώσης τάσης που είναι 2% για όλες τις γραμμές. Σε περίπτωση που η πτώση τάσης ξεπερνά το 2% αντίστοιχα επιλέγουμε την αμέσως μεγαλύτερη διατομή αγωγού και εξετάζουμε για δεύτερη φορά την πτώση τάσης στους αγωγούς της γραμμής.
Η επιτρεπόμενη πτώση τάσης από το μετρητή της ΔΕΗ μέχρι και τον τελευταίο καταναλωτή δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 4% της τάσης τροφοδοσίας.
Εμείς θα υπολογίσουμε τις διατομές για μέγιστη πτώση τάσης στους κινητήρες 2% και για το παροχικό καλώδιο του υποπίνακα κίνησης 1% (το 1% που περισσεύει είναι για το παροχικό καλώδιο του Γενικού πίνακα της εγκατάστασης.
Εξετάζεται αν οι αγωγοί που επιλέξαμε με την πρώτη μέθοδος ικανοποιούν τα κριτήρια της μέγιστης πτώσης τάσης που είναι 2% για όλες τις γραμμές. Σε περίπτωση που η πτώση τάσης ξεπερνά το 2% αντίστοιχα επιλέγουμε την αμέσως μεγαλύτερη διατομή αγωγού και εξετάζουμε για δεύτερη φορά την πτώση τάσης στους αγωγούς της γραμμής.
Υπολογισμός πτώσης τάσης
Η πτώση τάσης στους αγωγούς των τριφασικών ηλεκτρικών εγκαταστάσεων υπολογίζεται από τον τύπο:
Προσδιορισμός της διατομής και του είδους των αγωγών
Στον προηγούμενο "ΚΕΗΕ" επιβάλλονταν μια ελάχιστη διατομή στους κινητήρες 2,5 mm2. Εφόσον η τροφοδοσία του κινητήρα υπολογισθεί τόσο στην εκκίνηση όσο και στην ομαλή λειτουργία και σφάλματα δεν υπάρχει πλέον λόγος για την ελάχιστη διατομή των 2,5 mm2 αλλά η ελάχιστη διατομή είναι 1,5 mm2.
Παρακάτω προσδιορίζεται η διατομή και το είδος των καλωδίων για κάθε γραμμή της ηλεκτρικής βιομηχανικής εγκατάστασης. Επισημαίνεται ότι στην εγκατάσταση που μελετάμε όλες οι γραμμές είναι πολυπολικά καλώδια μόνωσης PVC που τοποθετούνται μέσα σε σωλήνες.
Στην περίπτωση φορτίων κίνησης για τον προσδιορισμό της διατομής η ονομαστική ένταση ρεύματος πολλαπλασιάζεται με τον συντελεστή 1,25 για να αντιμετωπιστούν τα ρεύματα εκκίνησης και με βάση την τιμή που θα βρούμε προσδιορίζουμε την διατομή των αγωγών από τον πίνακα του ΕΛΟΤ.
ΓΡΑΜΜΗ 5: (Τριφασικός κινητήρας 1.2 HP=0,88KW)
i) Μέθοδος ασφαλούς λειτουργίας:
Η ονομαστική ένταση ρεύματος που διαρρέει τη γραμμή όπως έχει υπολογιστεί είναι: Ι= 1,94 Α (1,94*1,25=2,42A)
Από τον πίνακα θα επιλέξουμε 1,5 mm2.
iι) Μέθοδος επιτρεπόμενης πτώσης τάσης
Η πτώση τάσης της γραμμής που έχει μήκος 12 m είναι:
ΔU=(1,73*0,018*12*2,42*0,8)/1,5=0,48V<8V άρα επιλέγουμε 1,5 mm2
ΓΡΑΜΜΗ 6: (Τριφασικός Κινητήρας 4.6 HP=3,39KW)
i) Μέθοδος ασφαλούς λειτουργίας:
Η ονομαστική ένταση ρεύματος που διαρρέει τη γραμμή όπως έχει υπολογιστεί είναι: Ι= 6,55 Α (6,55*1,25=8,19Α)
Από τον πίνακα θα επιλέξουμε 1,5 mm2.
iι) Μέθοδος επιτρεπόμενης πτώσης τάσης
Η πτώση τάσης της γραμμής που έχει μήκος 20 m είναι:
ΔV=(1,73*0,018*20*8,19*0,88)/1,5=2,99V<8V άρα επιλέγουμε 1,5 mm2
ΓΡΑΜΜΗ 7: (Τριφασικός κινητήρας 23 HP=16,93KW)
i) Μέθοδος ασφαλούς λειτουργίας:
Η ονομαστική ένταση ρεύματος που διαρρέει τη γραμμή όπως έχει υπολογιστεί είναι: Ι= 29,88 Α (29,88*1,25=37,35A)
Από τον πίνακα θα επιλέξουμε 10 mm2.
iι) Μέθοδος επιτρεπόμενης πτώσης τάσης
Η πτώση τάσης της γραμμής που έχει μήκος 35 m είναι:
ΔV=(1,73*0,018*35*37,35*0,91)/10=3,7V< 8V άρα επιλέγουμε 10 mm2
ΓΡΑΜΜΗ 8: (Τριφασικός κινητήρας 160 HP=117,76KW)
i) Μέθοδος ασφαλούς λειτουργίας:
Η ονομαστική ένταση ρεύματος που διαρρέει τη γραμμή όπως έχει υπολογιστεί είναι: Ι= 205,5 Α (205,5*1,25=256.9A)
Από τον πίνακα θα επιλέξουμε 240 mm2.
iι) Μέθοδος επιτρεπόμενης πτώσης τάσης
Η πτώση τάσης της γραμμής που έχει μήκος 45 m είναι:
ΔU=(1,73*0,018*45*256,9*0,9)/240=1,35V<8V άρα επιλέγουμε 240 mm2
(Να ξαναθυμίσω ότι για τους κινητήρες, στην τιμή της έντασης βάλαμε το ονομαστικό ρεύμα του κινητήρα επί το συντελεστή 1,25.)
ΓΡΑΜΜΗ ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑΣ: (Διατομή και είδος αγωγού τροφοδοσίας)
Για τον υπολογισμό των αγωγών τροφοδοσίας του πίνακα κίνησης θεωρούμε ότι το μήκος της γραμμής τροφοδοσίας δεν ξεπερνά τα 25m.
Επίσης επειδή η συνολική επιτρεπόμενη πτώση τάσης από το μετρητή της ΔΕΗ μέχρι και τον τελευταίο καταναλωτή θα πρέπει να είναι μέχρι 4% και εγώ έχω θεωρήσει την πτώση τάσης κάθε καταναλωτή να μην ξεπερνάει το 2%, θα υπολογίσω τη διατομή του πίνακα κίνησης με επιτρεπόμενη πτώση τάσης 1% για να έχω άλλο 1% του παροχικού καλωδίου από το ρολόι της ΔΕΗ μέχρι τον γενικό πίνακα της εγκατάστασης.
Επίσης η συνολική ένταση του ρεύματος που θα λάβω υπόψιν μου στους υπολογισμούς εξαρτάται από το πόσοι κινητήρες μπορούν να ξεκινούν μαζί.
Αν οι κινητήρες δεν ξεκινούν μαζί παίρνω στους υπολογισμούς μου προσαυξημένο με το 1,25 μόνο το ρεύμα του μεγαλύτερου κινητήρα.
Αν κάποιοι κινητήρες μπορεί να ξεκινήσουν ταυτόχρονα τότε παίρνω στους υπολογισμούς μου προσαυξημένο με το 1,25 μόνο τα ρεύματα αυτών των κινητήρων.
Εμείς εδώ θα θεωρήσουμε ότι οι κινητήρες 6,7,8 μπορούν να ξεκινήσουν ταυτόχρονα.
Αν οι κινητήρες δεν ξεκινούν μαζί παίρνω στους υπολογισμούς μου προσαυξημένο με το 1,25 μόνο το ρεύμα του μεγαλύτερου κινητήρα.
Αν κάποιοι κινητήρες μπορεί να ξεκινήσουν ταυτόχρονα τότε παίρνω στους υπολογισμούς μου προσαυξημένο με το 1,25 μόνο τα ρεύματα αυτών των κινητήρων.
Εμείς εδώ θα θεωρήσουμε ότι οι κινητήρες 6,7,8 μπορούν να ξεκινήσουν ταυτόχρονα.
Σε κινητήρες με διαφορετικό συντελεστή ισχύος το ολικό ρεύμα δεν μπορεί να υπολογιστεί από το αλγεβρικό άθροισμα των ρευμάτων αλλά από το γεωμετρικό.
Σε όσους κινητήρες ξεκινούν μαζί θα πάρω σαν ένταση το ονομαστικό τους ρεύμα προσαυξημένο με το συντελεστή 1,25, ενώ στους άλλους θα πάρω το ονομαστικό τους ρεύμα.
Σε όσους κινητήρες ξεκινούν μαζί θα πάρω σαν ένταση το ονομαστικό τους ρεύμα προσαυξημένο με το συντελεστή 1,25, ενώ στους άλλους θα πάρω το ονομαστικό τους ρεύμα.
Ας θεωρήσω ότι οι κινητήρες 6,7 και 8 μπορούν να ξεκινήσουν μαζί.
Άρα η συνολική ένταση του ρεύματος, η οποία θα αποτελείται από τη βατική και άεργη συνιστώσα θα είναι:
Ιβ(βατική)=Ι5*συνφ5+1,25*Ι6*συνφ6+1,25*Ι7*συνφ7+1,25*Ι8*συνφ8=(1,94*0,8)+(1,25*6,55*0,88)+(1,25*29,88*0,91)+(1,25*205,5*0,9)=1,55+7,2+33,99+231,19=273,93Α
Ια(άεργη)=Ι5*ημφ5+1,25*Ι6*ημφ6+1,25*Ι7*ημφ7+1,25*Ι8*ημφ8=(1,94*0,6)+(1,25*6,55*0,47)+(1,25*29,88*0,41)+(1,25*205,5*0,43)=1,16+3,85+15,31+138=158,32Α
Το ολικό ρεύμα της παροχής θα είναι:
Αν αθροίζαμε απλά τις εντάσεις των ρευμάτων θα βγάζαμε σαν αποτέλεσμα:
Ιολ=Ι5+(1,25*Ι6)+(1,25*Ι7)+(1,25*Ι8)=314,92Α που έχει κάποια διαφορά από τα 316,39Α
Η προσεγγιστική αυτή μέθοδος είναι πολύ κοντά σε σωστά αποτελέσματα όσο το ολικό ρεύμα έχει μικρότερες τιμές.
Το ολικό συνφm της εγκατάστασης δίνεται από τον τύπο:
συνφm=Iβ(βατική)/Ιολ=273,93/316,39=0,86
Αν βγάζαμε απλά το μέσο όρο από τους συντελεστές ισχύος των καταναλώσεων θα βγάζαμε σαν αποτέλεσμα:
συνφm=(συνφ5+συνφ6+συνφ7+συνφ8)/8=(0,8+0,88+0,91+0,9)/8=0,87
Αυτή είναι μια προσεγγιστική μέθοδος
Η διατομή λοιπόν του παροχικού καλωδίου του υποπίνακα κίνησης θα είναι 240 mm2 μόνωσης XLPE
Η πτώση τάσης στο παροχικό καλώδιο του υποπίνακα κίνησης, μόνωσης XLPE που έχει μήκος 25 m είναι:
ΔU=(1,73*0,018*25*316,39*0,86)/240=0,88V<1%400V=4V άρα επιλέγουμε 240 mm2
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Το ολικό ρεύμα και ο συνολικός συντελεστής ισχύος, σε κινητήρες, δεν υπολογίζονται από το αλγεβρικό άθροισμα αυτών αλλά από το γεωμετρικό άθροισμα.
Υπολογίζοντας με το αλγεβρικό άθροισμα οδηγούμαστε σε αποτελέσματα με μικρή απόκλιση από τα πραγματικά μόνο σε περίπτωση που τα μεγέθη είναι μικρά. Σε μεγάλες όμως εγκαταστάσεις η απόκλιση είναι μεγάλη και μπορεί να οδηγήσει σε λάθος επιλογές διατομών καλωδίων.