Σε προηγούμενο άρθρο είχα αναφερθεί πως να κάνουμε μια υποβρύχια αντλία πειστικό.
Σήμερα θα αναφερθώ σε μια τριφασική αντλία να την κάνουμε να λειτουργεί με την πίεση του νερού
Στο παραπάνω σχέδιο έχουμε μια αντλία τριφασική ισχύς 2KW και θέλουμε να ξεκινάει όταν πέση η πίεση του νερού .
Συνήθως αυτόν το αυτοματισμό των χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να ποτίσουμε γκαζόν και χρειαζόμαστε 5bar πίεση για να ανοίξουν τα μπέκ ποτίσματος
Στο κύκλωμα του ποτίσματος που έχουμε ηλεκτροβάνες 24VDC
όταν ανοίγουν πέφτει η πίεση και ξεκινάει ο κινητήρας μέσω του πρεσοστάτη και όταν κλείνουν οι ηλεκτροβάνες σταματάει ο κινητήρα στη ρυθμιζόμενη πίεση μέχρι την επόμενη εντολή.
Ακόμη θέλω να προσθέσω ότι δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε presscontrol γιατί θέλουμε μεγαλύτερη πίεση πάνω από 3bar που μας δίνουν τα presscontrol.
Ακόμα θέλω να επισημάνω ότι δεν βάζουμε δοχείο διαστολής γιατί δεν χρειάζεται να κάνει πολλές εκκινήσεις κινητήρας λόγω της χρήσης του.
Πως μετατρέπουμε μια μονοφασική υποβρύχια αντλία σε πιεστικό
Όταν έχουμε μια υποβρύχια ηλεκτρική αντλία
σε πηγάδι και θέλουμε να την ελέγχουμε με την πίεση του δικτύου δηλ. να την κάνουμε πιεστικό υπάρχουν δυο τρόποι να την συνδέσουμε η με πρεσοστάτη ,δοχείο διαστολής και ο δεύτερος είναι να την συνδέσουμε με ένα presscontrol.
Παρακάτω σας δείχνω την ηλεκτρική συνδεσμολογία τους με αυτόματο εκκινητή χωρίς τον διακόπτη πίεσης.
Περιγραφή.
Και στα δυο σχέδια τον αυτοματισμός stop/start το βγάζουμε εκτός λειτουργίας ,αυτό που διαφέρει είναι στην συνδεσμολογία του presscontrol που δίνω και τον ουδέτερο στο πηνίο του ρελέ ενώ στον πρεσοστάτη περνάω μόνο την φάση.
(Μπορείτε και να συνδέσετε και τον ουδέτερο πάνω στον πρεσοστάτη)
Αυτόματη εκκίνηση με πρεσοστάτη
Λειτουργία
Εδώ έχουμε ένα κλασικό αυτοματισμό εκκίνησης ενός ηλεκτρικού κινητήρα και παρεμβάλλουμε στο βοηθητικό κύκλωμα έναν διακόπτη πίεσης που θα δίνει την εντολή να οπλίσει το ρελέ ισχύος.
Συγκεκριμένα βγάζουμε εκτός λειτουργίας τον αυτοματισμό stop/start
Το ρεύμα από το ασφαλειοδιακόπτη του βοηθητικού κυκλώματος πέρνα από τον διακόπτη πίεσης και καταλήγει στην την επαφή (95)του θερμικού ρελέ για την θερμική ασφάλεια του κινητήρα μας. Οπότε έχουμε ένα μόνιμο ρεύμα στον διακόπτη και με την σειρά του ανοίγει και κλείνη το ρελε ισχύος αρα και την αντλία.
Για να σταματήσουμε όλο το κύκλωμα κατεβάζουμε τους ασφαλειοδιακόπτες.
Στο παραπάνω σχέδιο βλέπουμε μια απλή συνδεσμολογία μια
αντλίας μονοφασική 230V που την προστατεύουμε με ένα θερμομαγνητικό διακόπτη τριφασικό.Το ρελέ ράγας το χρησιμοποιούμε για το φορτίο της αντλίας και για να προστατεύσουμε το φλοτέρ από τους σπινθηρισμούς.
Εάν οι δυο δεξαμενές είναι μακριά ο έλεγχος τις αντλίας δηλ.το φλοτέρ να δουλεύει σε χαμηλή τάση 12V-24V.
Σε αυτήν την περίπτωση βάζουμε ρελέ ράγας χαμηλής τάσης 12V-24V μέσω μετασχηματιστή.
Έλενχος αυτοματισμού τριφασικης αντλίας δεξαμενής
Η μέγιστη στάθμη του νερού ελέγχεται από ένα ρελέ μέγιστης στάθμης. Μόλις έχουμε την επιθυμητή τιμή της στάθμης, το ρελέ μέγιστης στάθμης αποσυνδέει την αντλία και έτσι δεν έχουμε υπερχείλιση της δεξαμενής.
Το κύκλωμα ισχύος είναι το παρακάτω:
Το κύκλωμα χειρισμού είναι το παρακάτω:
Η βλάβη που παρουσιάζεται είναι η εξής:
Εφόσον η αντλία τεθεί σε λειτουργία, δε σταματά ούτε χειροκίνητα ούτε αυτόματα.
Εφόσον η αντλία τεθεί σε λειτουργία, δε σταματά ούτε χειροκίνητα ούτε αυτόματα.
Η ανάλυση της βλάβης.
Σε μια βλάβη θα πρέπει πρώτα να αποσυνδέσουμε την τάση.
Ελέγχουμε στο κύκλωμα ισχύος, αν ο διακόπτης επαφής Κ1Μ ανοίγει τις επαφές του όταν δεν υπάρχει τάση στο πηνίο. Με το πολύμετρο μετράμε την συνέχεια μεταξύ των ακροδεκτών της ίδιας φάσης, και στις τρεις φάσεις. Παρατηρούμε ότι το πολύμετρο σε απουσία τάσης δείχνει ότι δεν υπάρχει συνέχεια μεταξύ των ακροδεκτών της ίδιας φάσης, που σημαίνει ότι η βλάβη προέρχεται από το κύκλωμα χειρισμού.
Αναλύοντας τη βλάβη, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι το σφάλμα προέρχεται από το ρελέ της στάθμης, αφού η αντλία όταν είναι σε αυτόματη ή χειροκίνητη λειτουργία δε σταματά, μόνο αν διακόψουμε τη λειτουργία της με χειροκίνητο τρόπο.
Αποσυνδέουμε το ρελέ στάθμης και τις ανάλογες συνδέσεις του. Με αυτό τον τρόπο απομονώνουμε τις δύο πηγές του σφάλματος, τον αγωγό και το ρελέ στάθμης.
Με το πολυόργανο έλενχου ελέγχουμε τη μόνωση ανάμεσα στους δύο αγωγούς σήματος: αν η τιμή της αντίστασης είναι μηδενική, ο σωλήνας έχει τους δύο αγωγούς ενωμένους σε κάποιο σημείο
. Εάν είναι στο άπειρο, ο σωλήνας βρίσκεται σε τέλεια κατάσταση. Στο δικό μας παράδειγμα η τιμή μέτρησης της αντίστασης είναι στο άπειρο, οπότε σωλήνας είναι σε τέλεια κατάσταση.
. Εάν είναι στο άπειρο, ο σωλήνας βρίσκεται σε τέλεια κατάσταση. Στο δικό μας παράδειγμα η τιμή μέτρησης της αντίστασης είναι στο άπειρο, οπότε σωλήνας είναι σε τέλεια κατάσταση.
Για να ελέγξουμε αν το ρελέ στάθμης λειτουργεί σωστά, κάνουμε το εξής: Αφού το ενεργοποιήσουμε και το απενεργοποιήσουμε χειροκίνητα, παρατηρούμε με το πολύμετρο ότι παρουσιάζει πάντα συνέχεια, επομένως η βλάβη είναι στο ρελέ και πρέπει να αντικατασταθεί.