Η συγκόλληση και η κοπή των µετάλλων µε χρήση φλόγας οξυγονο-ασετυλίνης/προπανίου είναι πολύ διαδεδοµένη και δεν υπάρχει εργοτάξιο που να την αγνοεί.
Τα εργατικά ατυχήµατα που µπορούν να συµβούν µε την τεχνική αυτή είναι πολύ σοβαρότερα σε σύγκριση µε την τεχνική των ηλεκτροσυγκολλήσεων.
Οι εκρήξεις, όταν συµβαίνουν, δεν βλάπτουν µόνο τον χειριστή αλλά και όσους εργάζονται κοντά του. Έτσι τα ατυχήµατα δεν είναι µόνο ατοµικά αλλά και οµαδικά και συχνά παίρνουν τραγικές διαστάσεις. Η αντιµετώπιση των ατυχηµάτων εξαρτάται από την τήρηση µιας σειράς κανόνων ασφάλειας και αφορούν:
Την εγκατάσταση του εξοπλισµού και την καλή του συντήρηση.
Τη σωστή και ευσυνείδητη εργασία του χειριστή.
Το περιβάλλον εργασίας, τεχνολογικό, φυσικό και έµψυχο.
Επειδή οι παραπάνω παράγοντες παίζουν σπουδαίο ρόλο στην πρόκληση ή την αποτροπή ατυχηµάτων θα τους εξετάσουµε σφαιρικά και σε συνάρτηση µε τη σηµερινή τεχνολογία.
Η εγκατάσταση (και στην πραγµατικότητα η σχεδίαση) του εξοπλισµού σχετίζεται άµεσα µε την τεχνολογική πρόοδο. Μπορούµε να πούµε ότι, χρόνο µε το χρόνο, οι εγκαταστάσεις συγκόλλησης και κοπής γίνονται ασφαλέστερες, µε την έννοια ότι τα ανθρώπινα σφάλµατα, τα οποία κανένας χειριστής δεν µπορεί ν’ αποφύγει απόλυτα, µπορούν µερικά να εξουδετερωθούν από µία τεχνολογική τελειοποίηση, ένα µηχανισµό ασφάλειας.
Βέβαια κάθε εξοπλισµός που παρέχει φυσιολογικά ένα ορισµένο βαθµό ασφάλειας µπορεί να γίνει επικίνδυνος από κακοµεταχείριση ή από έλλειψη συντήρησης.
Η περιοδική επιθεώρηση της κατάστασης του εξοπλισµού και η άµεση αντικατάσταση των φθαρµένων (χαλασµένων) µερών δεν είναι απλώς θέµα επαγγελµατικής ευσυνειδησίας, είναι ηθική και (ίσως) νοµική υποχρέωση.
Ο χειριστής πρέπει να είναι εκπαιδευµένος και να γνωρίζει τις ενδεχόµενες συνέπειες ενός χειρισµού, αλλά επίσης πρέπει ν’ ακολουθεί σχολαστικά τις οδηγίες χρησιµοποίησης και εργασίας που συνιστά ο κατασκευαστής του εξοπλισµού. Ας εξετάσουµε λοιπόν τώρα τον εξοπλισµό και τα αέρια που χρησιµοποιούµε στη τεχνολογία αυτή σ’ όλο τους το φάσµα.
Αέρια Κοπής-Συγκόλησης
Οξυγόνο (Ο2)
Το οξυγόνο είναι ένα µη εύφλεκτο αέριο, αλλά παρ’ όλα αυτά η παρουσία του είναι απαραίτητη για την καύση. Συνήθως ο αέρας περιέχει περίπου 20% οξυγόνο και σε αυτό το ποσοστό τα υλικά καίγονται µε την ταχύτητα που γνωρίζουµε από την πείρα µας.
Στην περίπτωση περίσσειας οξυγόνου (δηλαδή οξυγόνο πάνω από 20% στον ατµοσφαιρικό αέρα) έχουµε µία επιτάχυνση της καύσης και ακόµα εκρήξεις. Πρέπει να σηµειωθεί ότι στην περίσσεια του οξυγόνου ακόµα και υλικά που είναι άκαυστα σε κανονικές συνθήκες, καίγονται. Στην περίπτωση κατά την οποία οξυγόνο παγιδευτεί στην φόρµα του συγκολλητή, αυτός θα καεί σαν λαµπάδα (είναι το ίδιο σαν να είχε µουσκέψει τα ρούχα του µε πετρέλαιο.) για ν’ αποφύγουµε λοιπόν το δυσάρεστο αυτό αποτέλεσµα πρέπει να κάνουµε τα ακόλουθα:
Να µην χρησιµοποιούµε µπεκ µεγαλύτερο από το απαιτούµενο γιατί αυτό είναι πιθανό να δηµιουργήσει ατµόσφαιρα µε περίσσεια οξυγόνου.
Όπως έχουµε ήδη πει χρησιµοποίηση κοινού λιπαντικού στα εργαλεία, βοηθά στην ανάφλεξη.
Πρέπει να γίνεται τακτικός έλεγχος στα εξαρτήµατα και λάστιχα για διαρροές.
Να µην αφήνουµε ποτέ τη βαλβίδα του οξυγόνου του εργαλείου µας ανοιχτή όταν δεν δουλεύουµε.
Να µην χρησιµοποιούµε ποτέ οξυγόνο για καθάρισµα αντί για πεπιεσµένο αέρα.
Να µην χρησιµοποιούµε ποτέ οξυγόνο για κίνηση εργαλείων πεπεισµένου αέρα.
Να µην χρησιµοποιήσουµε ποτέ οξυγόνο για να τινάζουµε σκόνη πάνω από τη φόρµα µας ή για να δροσιστούµε.
Όπως έχουµε ήδη ξαναπεί να εξαερίζονται απλά οι χώροι όπου υπάρχουν φιάλες µε οξυγόνου και ακόµα οι φιάλες αυτές να µην είναι εκτεθειµένες στον ήλιο ή άλλες πηγές θερµότητας.
Ασετυλίνη (C2H2)
Η ασετυλίνη (ακετυλένιο, C2Η2) είναι αέριο, το οποίο παράγεται από το ανθρακασβέστιο όταν αυτό αντιδράσει µε νερό. Για την καύση της ασετυλίνης και την παραγωγή φλόγας που πυρώνει και λιώνει τα προς συγκόλληση κοµµάτια και την κόλληση, απαιτείται καθαρό οξυγόνο. Επειδή η ασετυλίνη έχει µεγάλη θερµογόνο δύναµη (περίπου 13000kcal/m³ στην ατµοσφαιρική πίεση) και καίγεται ταχύτατα, µε τη φλόγα της µπορούµε να φτάσουµε µέχρι και 3500°C.
Η ασετυλίνη είναι ένα καύσιµο αέριο ελαφρότερο από τον αέρα και έχει µια επιπρόσθετη ουσία που την κάνει να µυρίζει σαν κρεµµύδι, εποµένως ανιχνεύεται εύκολα.
Η ασετυλίνη από µόνη της, (δηλαδή χωρίς οξυγόνο) καίγεται ήσυχα και καπνίζοντας αλλά σε µία περιεκτικότητα 82 % - δηλαδή µίγµα ασετυλίνης µε λίγο αέρα ή οξυγόνο προκαλεί έκρηξη.
Ακόµα όµως χειρότερα σε µία περιεκτικότητα τάξης του 2 % και µόνο, είναι πάλι εκρηκτική και αυτή η περιεκτικότητα είναι εκείνη που θα µπορούσαµε να έχουµε από µία διαρροή σε περιορισµένο χώρο.
Έκρηξη = διάσπαση του άνθρακα C και του υδρογόνου Η.
Όπως προηγουµένως στο οξυγόνο έτσι και στην ασετυλίνη πρέπει να ελέγχουµε για διαρροές (µυρωδιά, σαπουνάδα χωρίς λάδι, αλλά όχι φωτιά), ν’ αποφεύγουµε την έκθεσή της στον ήλιο και να διατηρούµε τις φιάλες όρθιες. Έχουµε ήδη συζητήσει το πρόβληµα της ανάφλεξης της ασετυλίνης µέσα στη φιάλη της και τον τρόπο αντιµετώπισης.
Με την ασετυλίνη δεν πρέπει ποτέ να χρησιµοποιούµε χάλκινους συνδέσµους (χαλκό 70 % και πάνω) γιατί δηµιουργούνται χηµικές ενώσεις οι οποίες ονοµάζονται ακετυλίδια του χαλκού και οι οποίες σε περίπτωση κρούσης µπορούν να δηµιουργήσουν εκρήξεις.
Ο διαχωρισµός της ασετυλίνης από την ακετόνη στην φιάλη δεν γίνεται αµέσως αλλά χρειάζεται κάποιο χρονικό διάστηµα και γι’ αυτό ακριβώς το λόγο µία φιάλη ασετυλίνης δεν µπορεί να µας δώσει περισσότερο από 740 λίτρα την ώρα. Αν θέλουµε περισσότερη κατανάλωση πρέπει να χρησιµοποιούµε περισσότερες φιάλες µαζί.
Προπάνιο (C3H8)
Το προπάνιο όπως και η ασετυλίνη είναι καύσιµο αέριο. Έχει µία επιπρόσθετη ουσία που το κάνει να µυρίζει σαν ψάρι, αλλά όµως είναι βαρύτερο από τον ατµοσφαιρικό αέρα. Αποτέλεσµα αυτού λοιπόν είναι ότι το προπάνιο σαν βαρύτερο του ατµοσφαιρικού αέρα, συγκεντρώνεται – σε περίπτωση διαρροής – στα κάτω στρώµατα του χώρου, σχηµατίζοντας ένα εκρηκτικό κίνδυνο. Φυσικά η συγκέντρωση είναι αόρατη. Γι’ αυτό λοιπόν το λόγο το προπάνιο δεν πρέπει ν’ αποθηκεύεται σε υπόγειους χώρους όπου οι διαρροές δεν θα µπορούσαν να ξεφύγουν. Μία φιάλη προπανίου δεν πρέπει ποτέ να τοποθετηθεί σε τάφρο γιατί και όταν ακόµα αποµακρύνουµε την φιάλη είναι πιθανόν ν’ αφήσουµε πίσω κινδύνους για τους συναδέλφους µας. Στην περίπτωση χρησιµοποίησης προπανίου στα Ναυπηγεία, πρέπει να είµαστε πολύ προσεχτικοί γιατί είναι πολύ πιθανό να έχουµε συγκέντρωση προπανίου στ’ αµπάρια και διπύθµενα.
Έχει παρατηρηθεί ότι ακόµα και σε ανοιχτούς χώρους το αέριο είναι πιθανό να συγκεντρωθεί κάτω από καλύµµατα ή άλλους περιορισµένους χώρους σε εκρηκτικές αναλογίες, γι’ αυτό προσοχή στη µυρωδιά ψαριού (και ακόµα έλεγχος για διαρροές όπως στην ασετυλίνη). Η εκρηκτική περιοχή του προπανίου είναι σε περιεκτικότητα µεταξύ 2 % - 9 %.
Τέλος πρέπει να υπενθυµίσουµε ότι το προπάνιο µέσα στην φιάλη του βρίσκεται σε υγρή κατάσταση και γι’ αυτό οι φιάλες πρέπει να τοποθετούνται πάντοτε όρθιες.
Εξοπλισµός Κοπής-Συγκόλησης
Ο εξοπλισµός ο σχετικός µε τις εργασίες κοπής συγκόλλησης µε χρήση οξυγόνου παρουσιάζεται στο Σχήµα 1.
Φιάλες
Φιάλες οξυγόνου
Οι φιάλες οξυγόνου είναι χαλύβδινες. Το αέριο αποθηκεύεται µέσα σ’ αυτές υπό πίεση 150-200 ατµόσφαιρες για οικονοµία όγκου (πίεση δοκιµής 250-300 ατµόσφαιρες). Για την εύκολη αναγνώριση τους βάφονται στο άνω µέρος µε µπλε χρώµα. Η χωρητικότητα των φιαλών οξυγόνου είναι συνήθως 40 λίτρα, και τότε κάθε φιάλη µπορεί να µας δώσει, υπό συνθήκες ατµοσφαιρικές πίεσης, 6m³ οξυγόνου περίπου. Η βαλβίδα φιάλης, φέρει στην έξοδο εσωτερικό δεξιόστροφο σπείρωµα (βόλτα).
Φιάλες ασετυλίνης
Την ασετυλίνη την παίρνουµε από κατάλληλες χαλύβδινες φιάλες, ωστόσο µπορούµε να την πάρουµε κατευθείαν και από αεριογόνους συσκευές µε τις οποίες είναι εφοδιασµένα τα εργοστάσια. Η ασετυλίνη βρίσκεται µέσα σε φιάλες χρωµατισµένες κίτρινες ή φέρουσες µία κίτρινη διακριτική λωρίδα υπό πίεση 15 ατµοσφαιρών (πίεση δοκιµής 60 ατµόσφαιρες). Στο εσωτερικό τους είναι γεµισµένες µε κατάλληλη πορώδη ουσία, εµποτισµένη µε ακετόνη, που συγκρατεί σε διάλυση την ασετυλίνη. Με τον τρόπο αυτό περιορίζεται ο κίνδυνος έκρηξης. Ο όγκος της ασετυλίνης που µπορεί
να µας δώσει µία φιάλη µε χωρητικότητα 40 λίτρων σε κανονική πίεση είναι 5,5m³ περίπου. Η βαλβίδα των φιαλών ασετυλίνης είναι χαλύβδινη και φέρει αριστερόστροφο σπείρωµα.
Σαν γενική αρχή όλες οι φιάλες πρέπει να φέρουν τα κωδικά τους χρώµατα (ανάλογα µε τους κανονισµούς της χώρας π.χ. κατά D.I.N. 8546 στη Γερµανία, B.S. 349: 1932 στη Βρετανία κ.λ.π.) να φέρουν επιγραφή µε το όνοµα του αερίου που περιέχουν καθώς και τα διάφορα κωδικά σηµεία αναγνώρισης (Identification marks).
Όταν δεν υπάρχουν τα χαρακτηριστικά σηµεία αυτά και προπαντός όταν δεν υπάρχει κωδικός χρωµατισµός στη φιάλη µη τη χρησιµοποιήσετε ποτέ. Γράψτε πάνω στη φιάλη µε κιµωλία ΜΗ ΤΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΣ –ΚΙΝ∆ΥΝΟΣ, σφράγισε την µε ταινία και η φιάλη πρέπει να επιστραφεί αµέσως στον προµηθευτή.
Στην περίπτωση που οι φιάλες ανήκουν στο εργοστάσιο (όχι νοικιασµένες) πρέπει να ελέγχονται κατά τακτά χρονικά διαστήµατα από οργανισµούς ειδικευµένους και µε άδεια και εξοπλισµό για τους ελέγχους αυτούς.
Έλεγχος Φιαλών
Οι έλεγχοι των φιαλών σε γενικές γραµµές περιλαµβάνουν:
Υδραυλική πίεση για την αντοχή των τοιχωµάτων.
Έλεγχο µε την βοήθεια υπερήχων (ultrasonics) για τον ακριβή καθορισµό του πάχους των τοιχωµάτων.
Έλεγχο για παντός είδους οξειδώσεις (corrosion) εντός και εκτός των φιαλών.
Έλεγχο για την ύπαρξη διαφόρων πληγών, ρωγµών, εξογκωµάτων (pugle), σηµαδιών φωτιάς κ.τ.λ. στο εξωτερικό µέρος των φιαλών.
Έλεγχο της κατάστασης των σπειρωµάτων.
Έλεγχο της κατάστασης της πορώδους µάζας στην περίπτωση των φιαλών ασετυλίνης κ.ο.κ.
Οι Βρετανικές προδιαγραφές B.S.6071.1981 και B.S. 5430 Part 1 1977, B.S. 5430 Part 2 1977 και 5430 Part 3 1980 καθορίζουν σαφώς τους τύπους των ελέγχων, τα όρια αποδοχής ή απόρριψης καταλληλότητας των φιαλών, τους τρόπους ελέγχου τα χρονικά διαστήµατα ελέγχων κ.τ.λ.
Χρήσιµες Οδηγίες για Φιάλες
Άλλα σηµεία που πρέπει να προσέχουµε:
Ποτέ να µη βάφουµε τις φιάλες και ιδιαίτερα µε χρώµατα διαφορετικά από τα κωδικά τους.
Ποτέ να µη χαράζουµε ή δηµιουργούµε µαρκαρίσµατα πάνω στις φιάλες και προ παντός στα σηµεία όπου υπάρχουν κωδικά σηµεία αναγνώρισης.
Ποτέ να µη µεταφέρουµε φιάλες µε ηλεκτροµαγνητικούς γερανούς (διακοπή ρεύµατος – πιθανή πτώση) ή µε τη βοήθεια αλυσίδων γιατί υπάρχει κίνδυνος ξεπιάσµατα και πτώσης. (βλέπε σχετικό σκίτσο). Να χρησιµοποιούµε πάντοτε καροτσάκια που είναι ειδικά κατασκευασµένα γι’ αυτή τη δουλειά.
Ποτέ να µην µεταφέρουµε φιάλες «τσουλιστά» από µόνοι µας.
Στην περίπτωση που η φιάλη θα πέσει µπορούν να συµβούν τα παρακάτω: Α) Να τραυµατίσεις τους συναδέλφους σου.
Β) Να τραυµατίσεις τους συναδέλφους σου.
Γ) Να δηµιουργήσεις διαρροή στην βαλβίδα της φιάλης και µε αυτό τον τρόπο ν’ απελευθερωθούν εύφλεκτα αέρια ή αέρια µε µεγάλη πίεση (για τα αέρια θα µιλήσουµε σε λίγο).
Όταν µεταφέρουµε τις φιάλες πρέπει να έχουµε πάντοτε κλειστή την βαλβίδα.
Να τοποθετούµε τις φιάλες όρθιες για τον καλό αερισµό τους (ή σε µικρή κλίση). Ιδιαίτερα για τις φιάλες της ασετυλίνης υπάρχει ο επιπρόσθετος κίνδυνος της διαφυγής της ακετόνης µε τελικό αποτέλεσµα την έκρηξη.
Να µην τοποθετούνται οι φιάλες κοντά σε οξέα ή σε χώρους όπου υπάρχουν πηγές θερµότητας. Ο κίνδυνος µε την θερµότητα είναι ότι αυξάνει η εσωτερική πίεση των αερίων µέσα στην φιάλη, ακόµα δε η θερµότητα µπορεί να µειώσει την αντοχή των τοιχωµάτων της φιάλης (το ίδιο και τα οξέα) µε καταστροφικά αποτελέσµατα.
Όταν κολλάµε είτε µε οξυγόνο είτε µε ηλεκτρικό τόξο πρέπει ν’ αποφεύγουµε να κατευθύνουµε τις φλόγες προς τις φιάλες.
∆εν πρέπει ποτέ να τυλίγουµε τα λάστιχα γύρω από τις φιάλες. Ο λόγος που πρέπει να το αποφύγουµε αυτό είναι το ότι είναι πολύ δύσκολο να σβήσουµε µια φωτιά σε τυλιγµένα λάστιχα και όταν αυτά τα λάστιχα είναι γύρω από τις φιάλες τα πράγµατα γίνονται επικίνδυνα. Στην περίπτωση που τα λάστιχα είναι αρκετά µακριά, τότε πρέπει να τα τοποθετήσουµε από πίσω µας και κατά τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να µην κινδυνεύουν από τους σπινθήρες (το γιατί θα το µάθουµε στις εκρήξεις-φλογοεπιστροφές).
∆εν πρέπει να χρησιµοποιούµε ποτέ άδειες φιάλες σαν κύλινδρο για την µετακίνηση αντικειµένων του εργοταξίου.
Να ελέγχουµε πριν ξεκινήσουµε την εργασία µας – εάν και µήπως η φιάλη είναι άδεια. Στην περίπτωση που είναι άδεια δεν τη χρησιµοποιούµε (κίνδυνος φλογοεπιστροφών, βλέπε επόµενα κεφάλαια).
Όταν µία φιάλη αδειάσει ή είναι άδεια, κλείνουµε τη στρόφιγγα (βαλβίδα) σφιχτά και βιδώνουµε το κάλυµµα. Έτσι, µεταξύ των άλλων αποφεύγουµε την είσοδο ακαθαρσιών µέσα στη φιάλη και προστατεύουµε το σπείρωµα από µηχανικές κακώσεις (ζηµιές).
Όταν ένας κύλινδρος «χάνει» από την βαλβίδα του, αυτό το διαπιστώνουµε είτε µε το χαρακτηριστικό σφύριγµα, είτε από την οσµή, τότε σφίγγουµε το περικόχλιο µε το κατάλληλο κλειδί (ποτέ µε άλλο κλειδί) και δοκιµάζουµε για ενδεχόµενη απώλεια (διαρροή) µε σαπουνάδα (χωρίς λάδι), ή ακόµα και µε σάλιο ποτέ όµως µε φλόγα. Εάν η φιάλη εξακολουθεί να χάνει, τότε την επιστρέφουµε στον προµηθευτή της.
Να απαλλάσσουµε τις φιάλες οξυγόνου, όπως και όλα τα εξαρτήµατα που έχουν σχέση µε το οξυγόνο, από λίπη, γράσα, λάδια κ.λ.π. για την αποφυγή κινδύνου ανάφλεξης και έκρηξης των ουσιών αυτών (δες σχετικό σκίτσο).
Ποτέ να µην ανοίγουµε την βαλβίδα της φιάλης περισσότερο από 3 στροφές, συνήθως µία στροφή είναι αρκετή.
Αποθήκευση Φιαλών
Αποθηκεύουµε τις φιάλες έτσι ώστε:
∆εν είναι εκτεθειµένες στον ήλιο ή θερµότητα.
∆εν προσβάλλονται από υγρασία ή οξέα.
Αερίζονται καλά (πρέπει να είναι όρθιες). Ο χώρος πρέπει ν’ αερίζεται καλά.
Τοποθετούµε τις άδειες φιάλες σε διαφορετικό σηµείο από τις γεµάτες.
Τοποθετούµε τις φιάλες του οξυγόνου σε διαφορετικό µέρος από τις φιάλες των εύφλεκτων αερίων
(ασετυλίνη, προπάνιο κ.λ.π.)
Περίπτωση υπερθέρµανσης
Στην περίπτωση που έχουµε υπερθέρµανση της φιάλης (π.χ. ασετυλίνης) τότε κάνουµε τα ακόλουθα:
Κλείνουµε την βαλβίδα
Αποµακρύνουµε τον ρυθµιστή πίεσης καθώς και τα άλλα εξαρτήµατα.
Παίρνουµε τον κύλινδρο εκτός του εργοταξίου και τον βυθίζουµε µέσα σε µία δεξαµενή νερό ή τον βρέχουµε µε σωλήνα µέρχις ότου κρυώσει. Ο κύλινδρος (φιάλη) είναι κρύος µόνον όταν το νερό δεν εξατµίζεται από πάνω του γρήγορα. Η εργασία αυτή της ψύξης µπορεί να βαστάξει µερικές ώρες.
Ειδοποιούµε την πυρασφάλεια.
Ειδοποιούµε τον προµηθευτή
∆εν ξαναχρησιµοποιούµε µε κανένα τρόπο την φιάλη αυτή.
Μεταφορά Φιαλών
Οι φιάλες αερίων πρέπει να µεταφέρονται µε ιδιαίτερη προσοχή και να προφυλάσσονται από την θέρµανση (ακτίνες ηλίου, εστίες φωτιάς, χτυπήµατα και τραντάγµατα).
∆εν πρέπει η µεταφορά φιαλών αερίων µε ηλεκτροµαγνήτες.
Κατά την µεταφορά φιαλών οξυγόνου, προσέχετε να µην µεταφέρονται µαζί µε άλλες φιάλες εύφλεκτων αερίων καθώς και µε λάδια ή λίπη.
Μην αγγίζετε ποτέ τους οπλισµούς των φιαλών οξυγόνου µε λαδωµένα χέρια. Μανόµετρα και βαλβίδες χρησιµοποιούνται µόνο όταν βεβαιωθείτε ότι είναι απαλλαγµένα από γράσα.
Οι φιάλες δεν πρέπει να κυλιόνται. Εάν δεν µπορείτε να αποφύγετε µια µεταφορά µε τα χέρια, πρέπει να ζητήσετε βοήθεια ενός συναδέλφου σας.
Κατά την µεταφορά φιαλών προσέχετε, ώστε οι καλύπτρες ασφαλείας να είναι κλειστές. Οι καλύπτρες δεν πρέπει να χρησιµοποιούνται για πιάσιµο. Κατά την αποθήκευση και µεταφορά φιαλών αερίων ασφαλίσατε τις φιάλες, ώστε να µην υπάρχει κίνδυνος να πέσουν.
Σχήµα 3.
Ρυθµιστές πίεσης (Pressure Regulator)
Οι ρυθµιστές πίεσης, ή µανοεκτονωτές, ή µανόµετρα ή µειωτήρες πίεσης είναι όργανα που επιτρέπουν να εκτονώσουµε (ξεφουσκώσουµε) ένα αέριο από την ψηλή πίεση της φιάλης όπου είναι αποθηκευµένο στην χαµηλή πίεση που απαιτεί το ακροφύσιο το οποίο χρησιµοποιούµε. (Η εκλογή του ακροφυσίου – µπεκ – είναι συνάρτηση του πάχους της λαµαρίνας είτε πρόκειται για συγκόλληση, είτε
πρόκειται για κοπή. Συνήθως οι κατασκευαστές των εργαλείων δίνουν καρτελάκια καθώς και πίνακες που µε τη βοήθεια τους εµείς µπορούµε να κάνουµε τις ρυθµίσεις µας.)
Στους ρυθµιστές πίεσης διακρίνουµε τον θάλαµο ψηλής πίεσης (βλέπε σχήµα) στον οποίο εισέρχεται το αέριο από την φιάλη µέσω του συνδέσµου εισαγωγής. Ο θάλαµος αυτός επικοινωνεί µέσω στραγγαλιστή και διαφράγµατος µε τον θάλαµο χαµηλής πίεσης. Και οι δύο θάλαµοι φέρουν µανόµετρα τα οποία σε κάθε στιγµή µας δείχνουν την υψηλή και χαµηλή πίεση. Το αέριο µετά την εκτόνωση (δηλαδή µε χαµηλή πίεση) οδηγείται στο εργαλείο (δια µέσου των ελαστικών) αφού βέβαια περάσει το σύνδεσµο εξαγωγής του ρυθµιστή πίεσης.
Σχήµα 4.
Όταν η εργασία απαιτεί µεγάλη σταθερότητα πίεσης τότε χρησιµοποιούµε ρυθµιστές µε δύο στάδια εκτόνωσης αντί για το ένα που περιγράψαµε.
Απαραίτητο εξάρτηµα ενός ρυθµιστή είναι ανακουφιστική βαλβίδα (Relief Valve) που έχει σκοπό ν’ ανοίγει όταν η πίεση υπερβεί (ξεπεράσει) µία προκαθορισµένη τιµή, έτσι ώστε το αέριο να εκτονωθεί στην ατµόσφαιρα. Τον ίδιο σκοπό εξυπηρετούν και οι µικρές τρύπες πάνω στο κέλυφος του ρυθµιστή (µανόµετρο). Υπάρχουν δύο ανωµαλίες που µπορούν να οδηγήσουν σε δύο δυσκολίες κατά την διάρκεια της εργασίας ή και σε ατύχηµα και συσχετίζονται άµεσα µε τη λειτουργία του ρυθµιστή πίεσης:
Α) Το πάγωµα
Β) Η εσωτερική ανάφλεξη.
Το πάγωµα οφείλεται στην κατάψυξη της υγρασίας που περιέχεται µέσα στο αέριο, από την ψύξη που προκαλεί η εκτόνωση (αδιαβατική) στο αέριο, σε συνδυασµό µε τις πιθανές χαµηλές θερµοκρασίες περιβάλλοντος του χειµώνα. Ο πάγος προκαλεί το φράξιµο του ρυθµιστή κατ’ αυτόν τον τρόπο εµποδίζεται η οµαλή διέλευση του αερίου. Θερµαίνουµε τότε τον ρυθµιστή πίεσης µε ένα κοµµάτι ύφασµα βρεγµένο σε ζεστό νερό, αλλά ποτέ µε φλόγα.
Εάν οι συνθήκες είναι τέτοιες που προκαλούν συχνά παγώµατα, προµηθευόµαστε από το εµπόριο ειδικούς ηλεκτρικούς προθερµαντήρες (220V).
Η εσωτερική ανάφλεξη αφορά µόνον τον ρυθµιστή οξυγόνου και γίνεται αυτόµατα, χωρίς να έχει προηγηθεί φλογοεπιστροφή στο εργαλείο.
Μπορεί να οφείλεται σε συνδυασµό πολλών αιτιών, όπως:
Παρουσία λιπαρών ουσιών στα σπειρώµατα του ρυθµιστή.
Στην κακή ποιότητα και αναφλεξιµότητα του εβονίτη από τον οποίο είναι κατασκευασµένο στο διάφραγµα.
Παραγωγή στατικού ηλεκτρισµού και θερµότητας, που προκαλείται αν ο ρυθµιστής είναι κλειστός και ανοίξουµε απότοµα τη βαλβίδα της φιάλης.
Οι ρυθµιστές πίεσης είναι πολύ ευαίσθητα όργανα και γι’ αυτό πρέπει να τα χρησιµοποιούµε µε προσοχή. Η επιλογή τους, η τοποθέτησή τους στη φιάλη και η χρησιµοποίηση τους απαιτούν τις πάρα κάτω προφυλάξεις:
Βεβαιωνόµαστε ότι ο ρυθµιστής είναι κατάλληλος για το αέριο που θα χρησιµοποιήσουµε και για την πίεση της φιάλης. (Η αναγνώριση γίνεται από το κωδικό χρώµα και από την ονοµασία του αερίου η οποία συνήθως αναγράφεται στον ρυθµιστή). Ποτέ δεν χρησιµοποιούµε ένα ρυθµιστή πίεσης οξυγόνου σε µία φιάλη ασετυλίνης και το αντίστροφο. Εξάλλου τα προτυποποιηµένα σπειρώµατα διαφέρουν, και έτσι η εναλλαγή αυτή δεν είναι δυνατή.
Όταν αλλάζουµε φιάλη (από άδεια σε γεµάτη) προσέχουµε να τοποθετήσουµε τον ρυθµιστικό κοχλία στην σωστή του θέση (κλειστός). Έχει παρατηρηθεί ότι χειριστές, όταν η φιάλη αδειάζει, έχουν τη συνήθεια (κακώς) αντί ν’ αλλάξουν την φιάλη, να γυρίζουν το ρυθµιστικό κοχλία (αύξηση πίεσης) για να µπορέσουν να εργαστούν. Όταν τελικά αλλάξουν τη φιάλη και βάλουν καινούργια χωρίς να ρυθµίσουν τον κοχλία, τότε η υψηλή πίεση της γεµάτης πλέον φιάλης καταστρέφει το διάφραγµα.
Πριν τοποθετήσουµε το ρυθµιστή πίεσης στη φιάλη, ανοιγοκλείνουµε για λίγο τη βαλβίδα της φιάλης έτσι ώστε να αποµακρυνθούν οι σκόνες (προσοχή ακόµα για λάδια, λίπος τα σπειρώµατα του οξυγόνου).
Αφού βιδώσουµε τον ρυθµιστή ελέγχουµε την στεγανότητα ως εξής: Ξεσφίγγουµε τον ρυθµιστικό κοχλία και ανοίγουµε τελείως αλλά όχι απότοµα, την βαλβίδα του κυλίνδρου. Ελέγχουµε τότε τη στεγανότητα στα ρακόρ εισόδου και εξόδου και στο µανόµετρο (ρολόι) της χαµηλής αλλά και της υψηλής πίεσης. Ο έλεγχος φυσικά όπως έχουµε πει πολλές φορές γίνεται µε κατάλληλη σαπουνάδα και ποτέ µε φωτιά. Αν διαπιστωθεί απώλεια, τότε είτε σφίγγουµε καλύτερα την κοχλίαση µε το κατάλληλο κλειδί είτε, αν αυτό δεν είναι αποτελεσµατικό, αντικαθιστούµε την τσιµούχα. Αν παρατηρηθεί απώλεια στην έξοδο του ρυθµιστή, όταν αυτός είναι κλειστός, τότε ο ρυθµιστής χρειάζεται επισκευή ή αντικατάσταση.
Σε περίπτωση κατά την οποία αλλάζουµε µανόµετρα (ρολόγια) στο ρυθµιστή πίεσης, καλό είναι να τα αντικαταστήσουµε µε µανόµετρα τα οποία είναι ειδικά φτιαγµένα για εργασίες οξυγόνου – ασετυλίνης / προπανίου προσέχοντας να χρησιµοποιούµε σωστά αέρια και για τις σωστές πιέσεις, π.χ. το µανόµετρο για την ψηλή πίεση του οξυγόνου δεν πρέπει να είναι λιγότερο από 316 bar, ενώ το µανόµετρο για την ψηλή πίεση της ασετυλίνης δεν πρέπει να είναι λιγότερο από 40 bar. Προσοχή ακόµα να µην µπλέξουµε τα µανόµετρα ψηλής πίεσης και χαµηλής (µανόµετρο = ρολόι πίεσης).
Ελαστικοί σωλήνεςαλείο ή Σαλµός)
Σχήµα 5.
Σχήµα 6.
To όργανο αυτό δέχεται, σε ορισµένη πίεση, ένα καύσιµο αέριο και το οξυγόνο, τα αναµειγνύει καλά στην κατάλληλη επιθυµητή αναλογία και οδηγεί το µίγµα µέσω ενός αυλού έως το ακροφύσιο ώστε στην άκρη του να επιτευχθεί µία φλόγα µε τα επιθυµητά χαρακτηριστικά. Τόσο στον καυστήρα συγκόλλησης όσο και στον καυστήρα κοπής διακρίνονται η λαβή µε τους συνδέσµους προσαγωγής του αερίου και τις στρόφιγγες ρύθµισης της παροχής, ο θάλαµος ανάµιξης των αερίων και το ακροφύσιο.
ΠΡΟΣΟΧΗ !!! Η επισκευή των καυστήρων µπορεί να γίνει µόνο µε γνήσια ανταλλακτικά και από ειδικευµένο τεχνικό.
∆ιατάξεις Ασφαλείας – Αναρρόφηση - Φλογοεπιστροφή
Γενικά
Πριν εξετάσουµε τις διατάξεις ασφάλειας, λογικό είναι να εξετάσουµε πρώτα, το φαινόµενο της φλογοεπιστροφής και τα αίτια του.
Η έκρηξη είναι το χειρότερο ατύχηµα που µπορεί να συµβεί σε µία εγκατάσταση οξυγόνου – ασετυλίνης / προπανίου. Η έκρηξη µπορεί να προκληθεί από διάφορες αιτίες, όπως από υπερβολική θέρµανση ή ανάφλεξη λόγω διαφυγής αερίου. Η κυριότερη όµως αιτία είναι η φλογοεπιστροφή, όταν δηλαδή η φλόγα υποχωρήσει από το µπεκ του εργαλείου (σαλµού) και δια µέσου των ελαστικών αγωγών και των ρυθµιστών πίεσης φθάσει και εισχωρήσει µέσα στη φιάλη.
Το πρώτο λοιπόν στάδιο ενός τέτοιου ατυχήµατος είναι η αναρρόφηση της φλόγας µέσα στο µπεκ (back-fire), ακολουθεί η αναρρόφηση της φλόγας µέχρι το µίχτη του εργαλείου (sustained back-fire) και τέλος ακολουθεί η φλογοεπιστροφή (flash back), µέχρι τις φιάλες όπου η καύση µπορεί να µετατραπεί σε έκρηξη. Αυτά µπορούν να συµβούν διαδοχικά και κάπως µε αργό ρυθµό ή µε ταχύτητα ανάλογα µε τις συνθήκες (µέχρι 10πλάσια ταχύτητα του ήχου) και να οδηγήσουν σε ισχυρά κύµατα πίεσης µέσα στο σύστηµα, οπότε προκαλείται διάρρηξη του συστήµατος και έκρηξη (detonation).
Πρέπει να σηµειωθεί ότι κάτω από κανονικές συνθήκες είναι πολύ δύσκολο η ταχύτητα εξαγωγής του µείγµατος από το µπεκ να γίνει µικρότερη από την ταχύτητα επιστροφής προς το εργαλείο της φλόγας και έτσι να δηµιουργηθεί φλογοεπιστροφή.
Αιτίες φλογοεπιστροφής
Οι λόγοι όµως που πιθανόν να προκαλέσουν µία φλογοεπιστροφή είναι οι εξής:
Ελαττωµατικό εργαλείο – µπεκ
Λανθασµένος χειρισµός
Συνθήκες λειτουργίας
Ελαττωµατικό εργαλείο – µπεκ
Αυτό σηµαίνει έλλειψη στεγανότητας του σαλµού ή στροβιλισµός του αερίου που οδηγεί σε τοπική υποπίεση και αναρρόφηση του άλλου αερίου.
Η απώλεια λοιπόν του καυστήρα διαπιστώνεται είτε από το σφύριγµα είτε από την οσµή της ασετυλίνης / προπανίου. Σωστός έλεγχος γίνεται µε σαπουνάδα. Η επισκευή του εργαλείου γίνεται µε γνήσια ανταλλακτικά και µε ειδικευµένο προσωπικό.
Πάντως είναι χρήσιµο να διαθέτουµε κοντά στη θέση εργασίας ένα δοχείο νερό για τη ψύξη του σαλµού σε περίπτωση επαναλαµβανόµενων σκασιµάτων ή εσωτερικής ανάφλεξης. Εάν συµβεί κάτι τέτοιο κλείνουµε αµέσως τις στρόφιγγες του σαλµού και κατόπιν ψύχουµε. Τώρα πρέπει να βεβαιωθούµε τελείως για τη στεγανότητα του σαλµού, βουτώντας το πάλι µέσα σο νερό µε τις σωλήνες των αερίων υπό πίεση και ελέγχοντας τυχόν διαρροές µε τη µορφή φυσαλίδων.
Κατά τον καθαρισµό του µπεκ πρέπει να προσέχουµε να µην το παραµορφώσουµε. Για το σκοπό αυτό πρέπει να χρησιµοποιούµε αποκλειστικά τα βελονάκια καθαρισµού του κατασκευαστή.
Ακόµα δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάµε ότι το υλικό κατασκευής των µπεκ είναι καθαρός χαλκός (για να µην ζεσταίνονται εύκολα). Ο καθαρός χαλκός όπως γνωρίζουµε είναι ένα µέταλλο σχετικά µαλακό και γι’ αυτό πρέπει να προφυλάσσουµε τα µπεκ από χτυπήµατα και στρεβλώσεις οι οποίες κατά τη διάρκεια της λειτουργίας είναι πιθανόν να δηµιουργήσουν φλογοεπιστροφές.
Θα πρέπει ακόµα να σηµειώσουµε ότι και οι κατασκευαστές των εργαλείων και των µπεκ έχουν κάνει πολλά βήµατα για τη βελτίωση της προστασίας του χειριστή. Οι κατασκευαστές των ακροφυσίων (µπεκ) π.χ. έχουν κάνει πολλές µελέτες (κυρίως στα µπεκ κοπής) για την εύρεση σωστών διαστάσεων των οπών για τη µείωση της πιθανότητας της φλογοεπιστροφής.
Το ίδιο ισχύει και για τους κατασκευαστές των εργαλείων. Υπάρχουν κατασκευαστές οι οποίοι έχουν δηµιουργήσει τα εργαλεία ίσων πιέσεων, όπου η πίεση λειτουργίας του οξυγόνου και της ασετυλίνης / προπανίου είναι η αυτή και κατ’ αυτό τον τρόπο ελαχιστοποιείται η πιθανότητα φλογοεπιστροφής. Φυσικά η τεχνική αυτή µπορεί να χρησιµοποιηθεί µόνο στα εργαλεία συγκόλλησης και όχι στα εργαλεία κοπής όπου το οξυγόνο κοπής πρέπει να έχει µεγάλη πίεση.
Στα εργαλεία κοπής η βελτίωση συνιστάται στο πέρασµα στη γενιά των κοπτών µε µίξη στο µπεκ αντί των κοπτών µε πρόµιξη (injector – premix). Αποτέλεσµα της βελτίωσης αυτής είναι ότι η µίξη γίνεται στο µπεκ κοπής και όχι σε µίχτη κοντά στα χέρια του χειριστή, µειώνοντας κατ’ αυτό τον τρόπο την πιθανότητα τραυµατισµού λόγω φλογοεπιστροφής.
Λανθασµένος χειρισµός
Εδώ στην πραγµατικότητα εννοούµε άπειρο χειριστή. Περιλαµβάνονται:
Κακή ρύθµιση πιέσεων στους δύο ρυθµιστές πίεσης, πολύ υψηλές πιέσεις για το µπεκ που χρησιµοποιούµε (υπάρχουν θεωρητικές καµπύλες που µας δίνουν την εκρηκτική περιοχή σε συνάρτηση µε τη διάµετρο οπής και πίεση υδρογονάνθρακα),
Παράλειψη καθαρισµού µε φύσηµα ελαστικών
Αναδίπλωση και στραγγαλισµός των αγωγών που οδηγούν σε απότοµη µεταβολή της πίεσης.
∆ηµιουργία οπών στα ελαστικά λόγω απροσεξίας (αυτό θα δηµιουργήσει µίξη αερίων).
Μη επαρκής έλεγχος περιεχοµένου φιαλών. Εάν χρησιµοποιήσουµε άδεια φιάλη για συγκόλληση ή και κοπή τότε το αέριο από την γεµάτη φιάλη που βρίσκεται υπό πίεση, θα βρει το δρόµο του στον άδειο σωλήνα (π.χ. οξυγόνου) και θα σχηµατίσει µίγµα. Γι’ αυτό πρέπει πάντοτε να ελέγχουµε το περιεχόµενο των φιαλών.
∆ιαρροή οξυγόνου. Μια άλλη περίπτωση είναι να ξεχάσουµε π.χ. τη φιάλη του οξυγόνου ανοιχτή όλη τη νύχτα οπότε µία πιθανή µικρή διαρροή των βαλβίδων του σαλµού, θα κάνει το οξυγόνο να περάσει µέσα στο σωλήνα της ασετυλίνης / προπανίου, άρα µείγµα.
Μέθοδος ανάµµατος – σβησίµατος εργαλείου
Πρέπει να µας γίνει συνήθεια ότι η µίξη αερίων απαγορεύεται σε οποιοδήποτε άλλο σηµείο εκτός από το µίχτη. Η σωστή σειρά για ν’ ανάψουµε ή να σβήσουµε το εργαλείο είναι η ακόλουθη:
Άναµµα
Εξαερώνουµε τα λάστιχα µε τις βαλβίδες του εργαλείου (σαλµού).
Ανοίγουµε και τις δύο βαλβίδες των φιαλών.
Τοποθετούµε την σωστή πίεση στον ρυθµιστή πίεσης της ασετυλίνης / προπανίου ακολουθώντας την εξής διαδικασία:
Ανοίγουµε την βαλβίδα ασετυλίνης / προπανίου στον σαλµό.
Ρυθµίζουµε τη σωστή πίεση µε τη βίδα του ρυθµιστή πίεσης (µανόµετρο).
Κλείνουµε τη βαλβίδα ασετυλίνης / προπανίου στον σαλµό.
Τοποθετούµε τη σωστή πίεση στο ρυθµιστή πίεσης του οξυγόνου κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο.
Ελέγχουµε ότι υπάρχει αρκετό αέριο και στις δύο φιάλες.
Ανοίγουµε τη βαλβίδα ασετυλίνης / προπανίου στον σαλµό.
Ανάβουµε και ρυθµίζουµε τη βαλβίδα.
Ανοίγουµε τη βαλβίδα οξυγόνου στο σαλµό και ρυθµίζουµε τη φωτιά µας (ουδέτερη, οξειδωτική, ανθρακική) ανάλογα µε τις απαιτήσεις της δουλειάς.
Σβήσιµο
Κλείνουµε τη βαλβίδα ασετυλίνης / προπανίου στο σαλµό.
Κλείνουµε τη βαλβίδα οξυγόνου στο σαλµό.
Κλείνουµε και τις δύο βαλβίδες των φιαλών.
Εξαερώνουµε τα λάστιχα χρησιµοποιώντας τις βαλβίδες του σαλµού.
Κλείνουµε τον ρυθµιστή πίεσης και στις δύο φιάλες.
Συνθήκες λειτουργίας
Η υπερθέρµανση του µπεκ όταν λειτουργεί µέσα σε στενό χώρο που ακτινοβολεί ή ακόµα το φράξιµο του λόγω ακριβώς της στενότητας του χώρου είναι πιθανόν να δηµιουργήσουν προβλήµατα αναρρόφησης.
∆ιατάξεις Ασφαλείας
Αφού εξετάσουµε µε κάποια λεπτοµέρεια τους κινδύνους της φλογοεπιστροφής, ας γνωρίσουµε τώρα τις διάφορες διατάξεις ασφάλειας που µπορούµε να χρησιµοποιήσουµε:
Σχήµα 7.
Φλογοπαγίδες Εργαλείου
Οι φλογοπαγίδες αυτές βιδώνονται πάνω στα ρακόρ του σαλµού και είναι δύο ειδών οξυγόνου και ασετυλίνης / προπανίου αντίστοιχα. Περιέχουν δε:
Ανεπίστροφη βαλβίδα
Ανοξείδωτη πορώδης φλογοπαγίδα
Φίλτρο
Οι φλογοπαγίδες αυτές δεν πρέπει να συγχέονται µε τις κοινές ανεπίστροφες βαλβίδες που συγκρατούν τα αέρια, αλλά όχι και την φλόγα.
Οι φλογοπαγίδες εργαλείου πρέπει να είναι ελαφριές για να µην κουράζουν τον χειριστή.
Φλογοπαγίδες ελαστικών
Οι φλογοπαγίδες αυτές τοποθετούνται στα ελαστικά και των δύο αερίων (οξυγόνο – προπάνιο / ασετυλίνη)σε µία απόσταση 0,7-1 m από τον σαλµό και σφίγγονται και από τις δύο µεριές µε σφιχτιράκια. Εάν τα λάστιχα µας είναι µακριά, καλό είναι να τοποθετούµε και µία ανά 15 m περίπου.
Οι φλογοπαγίδες αυτές µπορούν να χρησιµοποιηθούν σε σαλµούς που δεν έχουν τυποποιηµένα σπειρώµατα. Ακόµα οι φλογοπαγίδες αυτές µας παρέχουν κατά κάποιο τρόπο µεγαλύτερη προστασία γιατί όταν σε µία περίπτωση δηµιουργηθεί µία τρύπα στα λάστιχα, αυτή επαληθεύεται στατιστικά ότι τις περισσότερες φορές συµβαίνει σε µία απόσταση µικρότερη από το ένα µέτρο από το σαλµό. Αυτό σηµαίνει ότι η προηγούµενη φλογοπαγίδα του εργαλείου είναι ανήµπορη να µας προστατεύσει από τον κίνδυνο αυτό, ενώ η φλογοπαγίδα των ελαστικών µπορεί. Από την άλλη µεριά όµως, οι φλογοπαγίδες αυτές δυσκολεύουν τις κινήσεις του χειριστή και γι’ αυτό πρέπει να είναι πολύ ελαφριές.
Φλογοπαγίδες φιαλών
Οι φλογοπαγίδες αυτές τοποθετούνται στην έξοδο τόσο του ρυθµιστή πίεσης της ασετυλίνης /
προπανίου όσο και του οξυγόνου. Αποτελούν κατά κάποιο τρόπο, την τελευταία γραµµή άµυνας. Περιέχουν:
Φλογοπαγίδα από κεραµικό υλικό. Το υλικό αυτό διαχέει τη φλόγα αποµονώνοντας από το οξυγόνο µε τελική κατάληξη την πλήρη απόσβεση
Βαλβίδα αντεπιστροφής. Αυτή διακόπτει την παροχή αερίου από το εργαλείο προς τη φιάλη σε περίπτωση φλογοεπιστροφής
Βαλβίδα ασφαλείας (ανακουφιστική). Η βαλβίδα αυτή εκτονώνει τα αέρια που δηµιουργούνται κατά την φλογοεπιστροφή και κατ΄αυτό τον τρόπο προφυλάσσει τα ελαστικά
Βαλβίδα αποκοπής ροής. Αυτή διακόπτει την παροχή αερίου από την φιάλη προς το εργαλείο
Μοχλός επαναφοράς. Ο µοχλός αυτός σηκώνεται στην περίπτωση φλογοεπιστροφής και θέτει το όλο σύστηµα εκτός. Για να ξαναοπλίσουµε, πιέζουµε το µοχλό προς τα κάτω
Ο έλεγχος των φιαλών γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήµατα των 6 έως 12 µηνών. Ο έλεγχος γίνεται µε ειδική συσκευή και ελέγχει κυρίως µηχανικά τα µέρη όπως ανεπίστροφες βαλβίδες κλπ. Γιατί η πορώδης ανοξείδωτη φλογοπαγίδα δεν απαιτεί συντήρηση.
Είδος εργασίας
Υπάρχει κίνδυνος έκρηξης όταν εργαζόµαστε µε δοχεία ή βαρέλια που χρησίµευσαν για την αποθήκευση εύφλεκτων ουσιών, ακόµα κι αν δεν φαίνονται να φέρουν υπολείµµατα πάνω τους.
Σε γενικές γραµµές τα µέτρα ασφαλείας που πρέπει να πάρουµε πριν αρχίσουµε την εργασία, είναι τα ακόλουθα:
Αποµακρύνουµε τα διάφορα υπολείµµατα είτε µε βρασµό, είτε µε ατµό.
Γεµίζουµε, εάν αυτό είναι δυνατό, το δοχείο µε νερό µέχρι µια απόσταση µερικών εκατοστών από το σηµείο που θα εργασθούµε.
Εξαερώνουµε τον χώρο.
∆εν πλησιάζουµε ποτέ στο χώρο εργασίας µε φωτιά, πριν βεβαιωθούµε ότι έχει εξαερωθεί πλήρως.
Χώρος εργασίας
Οι κλειστοί χώροι πρέπει να εξαερίζονται. Η καλύτερη µέθοδος είναι η αναρρόφηση από το σηµείο που γίνεται η συγκόλληση (βλέπε κεφάλαιο για αναθυµιάσεις). Η συγκόλληση, κοπή ορείχαλκου (Cu- Zn) ή γαλβανισµένων υλικών πρέπει να γίνεται κάτω από συνθήκες καλού αερισµού. Αν γίνεται για µεγάλο χρονικό διάστηµα, τότε πρέπει να χρησιµοποιηθεί κατάλληλη αναπνευστική συσκευή.
∆εν πρέπει να υπάρχουν εύφλεκτες ύλες στον χώρο εργασίας. Αν αυτό είναι αναπόφευκτο, τότε οι εύφλεκτες ύλες αυτές πρέπει να προστατεύονται από φύλλα αµιάντου ή άλλου πυρίµαχου υλικού. Πρέπει να υπάρχει πάντοτε ένας πρόχειρος πυροσβεστήρας, κατά προτίµηση σκόνης ή διοξειδίου του άνθρακα (Co2) και άµµος.
Η ασφάλεια της οξυγόνο- ασετυλίνης / προπανίου τεχνικής εξαρτάται από τρεις κυρίως παράγοντες:
Να έχει γίνει σωστή επιλογή του εξοπλισµού και να χρησιµοποιούνται διατάξεις ασφάλειας.
Ο χειριστής να είναι σωστά εκπαιδευµένος και ενηµερωµένος και ν’ ακολουθεί ευσυνείδητα όλες τις οδηγίες εγκατάστασης, λειτουργίας και συντήρησης του εξοπλισµού του.
Ο υπεύθυνος Μηχανικός / ∆ιοίκηση πρέπει να φροντίζει για την οργάνωση του περιβάλλοντος εργασίας και την εκπαίδευση του προσωπικού του.
Οδηγίες Ασφαλούς χρήσης
Οι φιάλες αερίων φέρουν ενδεικτικό χρώµα αναγνωρίσεως ανάλογα µε το αέριο που περιέχουν, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται ώστε να µη δηµιουργείται σύγχυση κατά την αναγνώριση των φιαλών σε περίπτωση ανάγκης χρησιµοποίησής τους. Αναγνωριστικά χρώµατα και τρόπος σύνδεσης των φιαλών αερίων:
ασετυλίνη χρώµα ΚΙΤΡΙΝΟ. Σύνδεση αριστερόστροφη.
Οξυγόνο χρώµα ΜΠΛΕ Σύνδεση δεξιόστροφη
Τα αέρια όπως ασετυλίνη, βουτάνιο, χλωροµεθάλιο, προπάνιο και υδρογόνο είναι εύφλεκτα.
Το οξυγόνο είναι εξαιρετικά επικίνδυνο, γιατί προκαλεί ανάφλεξη ή έκρηξη, όταν έλθει σε επαφή µε εύφλεκτες ύλες.
Οι φιάλες που δεν περιέχουν εύφλεκτα αέρια, πρέπει να χρησιµοποιούνται επίσης µε προσοχή, γιατί υπάρχει κίνδυνος να διαρραγούν λόγω της µεγάλης πιέσεως.
Πρέπει να εξετάζεται η κατάσταση του νερού και να αερίζεται σύντοµα η προστατευτική βαλβίδα.
∆εν επιτρέπεται η µεταφορά φιαλών αερίων µε ηλεκτροµαγνήτες.
κατά την µεταφορά φιαλών οξυγόνου, προσέχετε να µην µεταφέρονται µαζί και άλλες φιάλες εύφλεκτων αερίων καθώς και µε λάδια ή λύπη.
Φιάλες ασετελύνης δεν πρέπει να τοποθετούνται σε περιορισµένους χώρους ή να κλείνονται σε ερµάρια (ντουλάπια)
Οι φιάλες δεν πρέπει να κυλιούνται. Εάν δεν µπορείτε να αποφύγετε µια µεταφορά µε τα χέρια, πρέπει να ζητήσετε βοήθεια ενός συναδέλφου σας.
Όταν ανοίγεται απότοµα η βαλβίδα της φιάλης, κινδυνεύετε να πάρει φωτιά ο ρεγουλάτορας του οξυγόνου.
Όργανα και γοµώσεις για οξυγόνο πρέπει απαραίτητα να είναι απαλλαγµένα από λύπη και έλαια. Λαδωµένα όργανα να µην καθαρίζονται µε εύκαυστα µέσα καθαριότητας.
Προσοχή κατά την µεταφορά φιαλών αερίων. Μην τις αφήνεται απότοµα στο δάπεδο ούτε να τις σπρώχνεται µε δύναµη.
Πριν βιδώσετε την βάννα µειώσεως στην φιάλη ανοίξτε ανοίξτε για λίγο την βάνα της για να βγει λίγο αέριο, ώστε να παρασυρθούν οι διάφορες ακαθαρσίες ή σκουριές.
Κατά το άνοιγµα της βάνας µη στέκεστε εµπρός από την κατεύθυνση εξαγωγής αερίου. Η βάνα εξαγωγής πρέπει να αποµακρύνεται από τη φιάλη οξυγόνου.
Είναι µια κακή συνήθεια να γίνεται έλεγχος στην δίοδο αερίων όταν ο καυστήρας βρίσκεται προς το µέρος του σώµατος. Κατ’ επανάληψη συνέβη, το µείγµα ασετελύνης-οξυγόνου δια
µέσου των σπινθήρων να αναφλεχθεί µε αποτέλεσµα να προκληθούν εγκαύµατα σοβαρής
µορφής.
Κλείνετε αµέσως τις βάνες και των δύο φιαλών όταν βλέπετε να υπάρχει κίνδυνος να αναφλεχθούν οι ελαστικοί σωλήνες τους.
Παγωµένες από το ψύχος βάνες ή βαλβίδες ξεπαγώνονται µόνο µε ατµό, ζεστό νερό κ.α. και όχι
µε φλόγα ή πυρωµένα αντικείµενα.
Μετά το πέρας της εργασίας σας πρέπει να κλείνετε πρώτα την βάνα ρυθµίσεως (λάµπα οξυγόνου) µετά βάνες των φιαλών και τελευταία κάντε την εξαέρωση ανοίγοντας πάλι για λίγο την βάνα ρυθµίσεως.
∆ώστε µεγαλύτερη προσοχή ως προς την ασφάλεια των συναδέλφων σας όταν κάνετε συγκολλήσεις σε αµαξώµατα.
Πριν αρχίσετε τις εργασίες συγκολλήσεων σε χώρους εκτός των προβλεπόµενων ή σε δοχεία όπου υπάρχει κίνδυνος ανάφλεξης πρέπει να παίρνετε πρώτα την άδεια θερµής εργασίας από το τµήµα πρόληψης ατυχηµάτων.
Προστατεύετε τα µάτια σας µε γυαλιά προστασίας και µη κοιτάτε την φλόγα µη γυµνό µάτι.
Χρησιµοποιείτε επίσης και όλα τα άλλα προστατευτικά µέσα (γάντια, ποδιές κ.α.)
Απαγορεύεται να αγγίζετε, να κάνετε µετατροπές ή να επισκευάζετε τις συσκευές συγκολλήσεως.
Χαλκός και µπρούντζος δεν πρέπει να χρησιµοποιούνται ως υλικό για την κατασκευή αγωγών ασετελύνης.
Σε συγκολλήσεις µολύβδου, καδµίου απαραίτητη είναι η χρήση απορροφητήρος. Προστατευτικά γυαλιά προφυλάσσουν από τις ακτινοβολίες και τους σπινθήρες.
Ασφαλίστε τις φιάλες έτσι ώστε κατά την διάρκεια της χρήσης να µην υπάρχει πιθανότητα πτώσης τους.
Υπάρχει κίνδυνος να εκραγούν οι φιάλες όταν θερµαίνονται από τον ήλιο, φωτιά, τις θερµάστρες ή από θερµαντικά σώµατα.
Συγκολλήσεις σε στενούς χώρους είναι δυνατόν να προξενήσουν δηλητηριάσεις. Ο εφοδιασµός οργάνων εξαερισµού, καθώς και ενδύµατα τα οποία δεν αναφλέγονται εύκολα, είναι απαραίτητα.
Η εισαγωγή οξυγόνου σε περιορισµένους χώρους απαγορεύεται τελείως λόγω κινδύνου πυρκαγιάς.
Τα υπολείµµατα καυστικών υγρών µέσα σε βαρέλια ή δοχεία σχηµατίζουν µε τον αέρα εκρηκτικά µείγµατα, γι’ αυτό πριν αρχίσει κάθε εργασία η οποία χρειάζεται φωτιά πρέπει να ξεπλένονται αυτά µε νερό ή ατµό και να γεµίζονται µε νερό.
Μέσα Ατοµικής Προστασίας
Τα µέσα ατοµικής προστασίας περιλαµβάνουν:
- Μάσκες – Κατασκευασµένες από πολυεστερικό υλικό ενισχυµένο στη θερµότητα
- Γυαλιά Οξυγόνου µε ελαστικό σκελετό
- Πόδια δερµάτινη
- Γκέτες δερµάτινες
- Γάντια δερµάτινα
- Σκούφος ∆ερµάτινος ή από βαµβακερό ύφασµα
- Σακάκι δερµάτινο
Βιβλιογραφία
- Βιοµηχανικά Αέρια σε φιάλες, ΕΛ.ΙΝ.Υ.Α.Ε., 1999
- Π.∆. 95/78, ΦΕΚ 20/Α/17-02-78
- «Μέτρα Ασφάλειας για τις συγκολλήσεις και κοπές των µετάλλων», Γ. Ασηµακόπουλος Ναυπηγός-Μηχ. Συγκολλήσεων, Τεχνικές Εκδόσεις
- «Εισαγωγή στη Μηχανουργική Τεχνολογία Συγκόλλησης µετάλλων», Ε.Μ.Π. Τµήµα Μηχανολόγων Μηχανικών
Παράρτηµα
-
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΠΙΟ ∆ΙΑ∆Ε∆ΟΜΕΝΩΝ ΕΥΦΛΕΚΤΩΝ & ΑΕΡΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΥΓΡΩΝ ΑΕΡΙΩΝ
Ορια εκρηκτικότητας (% by volume in air)
LEL UEL
Flash Point oC
Vapour Density Air = 1
Ignition Temperature
oC
Acetone
2.6
12.8
- 18
2.00
535
Acetylene
2.5
100.0
gas
0.91
305
Ammonia
15.0
28.0
gas
0.58
630
Benzene
1.4
7.1
- 11
2.77
560
Butane
1.8
9.0
gas
2.0
410
Carbone
1.25
44.0
- 30
2.64
102
disulphide
12.5
74.0
gas
0.97
570
Carbone monoxide
2.2
11.4
- 4
3.04
460
Ethyl acetate
3.3
19.0
+13
1.59
365
Ethyl alkohol
2.7
36.0
gas
0.98
425
Ethylene
1.85
48.0
- 4.0
2.56
170
Ethyl ether
4.0
100.0
+10
3.14
85
Ethyl nitrate
1.2
7.5
-22
2.97
233
Hexane
4.0
80.0
gas
0.07
585
Hydrogen
5.0
15.0
gas
0.55
538
Methane
5.5
44.0
+11
1.1
464
Methyl alkohol
0.8
6.5
+13
3.9
220
Octane
1.5
7.8
- 49
2.48
285
Pentane
1.3
6.0
- 43
3.5
250-400
Petrol
2.2
10.0
gas
1.5
450
Propane
1.3
7.0
+4
3.14
535
Toluene
5.3
32.0
gas
0.46
450-500
Town gas O-Xylene
1.0
7.6
+32
3.7
464
464
Books